Per Carlesson
Alla som brukar läsa eftertexterna på bio måste någon
gång ha stött på "Studio Lagnö". Den gamla
bondgården, Lagnö Gård, utanför Trosa döljer
en av landets mest anlitade studior för mixning av film. Studion startades
1978 av trion Per Carleson, Christer Furubrand och Peter Holthausen och
är idag ett viktigt begrepp inom svensk filmindustri. Studio Lagnö
har stått för såväl musik, ljudläggning, klippning
och mixning av flera svenska filmer. Under de senaste året har man
också gått in i filmproduktionskedjan som producenter.
När jag jagar Per Carleson, för denna intervju, är han
på väg att resa till en filmfestival på Island, där
en Lagnöproducerad kortfilm ska visas. Sent en kväll dagen innan
flygplanet lyfter får vi kontakt. Per Carleson berättar att
han egentligen började som filmklippare. Grunderna lärde han
sig på filmskola under sextiotalet och på televisionen, där
han började jobba 1969.
- Jag började arbeta med Tage Danielsson och fick förmånen
att jobba med Äppelkriget och senare Hasse och Tages andra filmer,
varigenom jag också kom att träffa Christer Furubrand. När
vi höll på att ljudlägga Ägget är löst så
stötte jag på Peter Holthausen i TV:s lunchrum. Jag jagade som
vanligt bandmedlemmar och det ledde till att Peter och jag startade bandet
Grynnan, där jag gjorde musiken. Peter blev då också intresserad
av ljudläggning och började jobba med mig och Christer. Vi startade
tillsammans med Catti Edfelt (regissör till Sixten. Förf. anm.)
ett kollektiv som faktiskt fortfarande består. I det första
huset där vi bodde så hade vi förutom bostadsrummen också
ett rum där vi repade med instrumenten. I den replokalen gjorde vi
också ett radioprogram.
- Att sitta och ljudlägga filmer som frilansare går bra men
att mixa film är en helt annan historia. 1979 började jag jobba
med Stefan Jarl och hamnade i en studio som hette Ladan i Gamla Stan, där
vi bl a gjorde ljudet till filmen Ett anständigt liv. Men det hände
också att jag spelade in skivor där, bland annat en platta med
Bernt Staaf, med medverkan av Roffe Vikström och min stora favorit
Kenny Håkansson, samt en skiva med teatermusik och musik till Huså-spelet,
som är ett stort folkspel.
- Man kunde inte ta ut särskilt mycket lön under arbetet med
Ett anständigt liv utan lät en stor del gå in i filmen
som insats. Sen visade det sig senare att filmen, mot all förmodan,
gick väldigt bra och det började strömma in pengar. I samband
med kärnkraftsomröstningen, i slutet av sjuttiotalet, kunde jag
därför ha råd med att jobba ideellt under ett helt år
med en gatumusikal i miniatyr som hette Strålmannen flyger i luften.
När barnen var små så installerade jag en interntelefon mellan deras rum och studion så att jag kunde sitta
och jobba på nätterna och ändå höra ifall de
vaknade
|
Samtidigt var jag med och gjorde Energi-operan med tre hundra statister
som bland annat innefattade folk från "Mullvaden". Där
fick jag göra musik för kör på etthundratjugo personer,
förutom den vanliga musiken. - 1980 hade kollektivet vuxit till tio
personer och både bostadshus och studio började bli trånga.
Vi började leta efter ett större ställe och hittade Lagnö
Gård. Först började vi med att försöka bygga
studion själva men vi insåg snart att vi var tvungna att återgå
till våra "jobb" för att inte branschen skulle hinna
glömma bort oss - så vi lejde snickare att slutföra studiobygget.
Så fort studion stod färdig satte vi igång med ljudläggning
och skaffade en egen mixer. En bidragande anledning till studiobygget på
Lagnö Gård var att vi ville kunna fortsätta att jobba som
vi brukar men ändå kunna ha barn och familj. När man ska
få en film färdig till ett visst datum så blir det mycket
dygnet-runt-jobb, även när man arbetar med egna projekt. Som
vi har det så kan man ju i alla fall gå upp och äta middag
med sina barn. När barnen var små så installerade jag
en interntelefon mellan deras rum och studion så att jag kunde sitta
och jobba på nätterna och ändå höra ifall de
vaknade.
|
På Lagnö Gård har man också ett antal djur. Hästar,
får och höns för egen livsmedelsproduktion.
- Att väva ihop verksamheterna här på gården
blir mer givande för både dem som håller på med
djuren och för dem som håller på med ljuden, förklarar
Per. Från början hade vi tänkt att alla skulle hålla
på med allting men vi har så småningom alltmer kommit
att forma om verksamheten efter hur var och en trivs bäst. I och med
att vi byggde studion så kunde vi också ta på oss hela
efterarbetet med klippning, ljudläggning, komponerande och inspelning
av musik samt mixning av filmen. Det händer också att vi gör
t ex endast klippningen och då brukar vi ha filmens upphovsman här
under några veckor under det mest intensiva slutarbetet.
- På senare tid har vi börjat att också gå in
som producenter. Förra året producerade vi tre kortfilmer för
oss själva och två kortfilmer för andra upphovsmän.
Just nu håller jag på att producera en långfilm och Peter
producerar en kortare men väl så tung film. Det som skiljer
oss lite grann från "vanliga" filmproducenter är att
vi är filmhantverkare från början och vi står inte
ut med att bara sitta vid ett skrivbord och träffa finansiärer.
Jobbet som producent innebär att skaffa fram pengar, att ha övergripande
ansvar för att de pengar som finns ger den bästa möjliga
filmen samt att sätta ihop det filmteam som ska jobba ihop, mellan
tio och tjugofem personer. Det är otroligt viktigt för resultatet
vad det blir för personsammansättning. Detta förbises av
många stora filmproducenter och det förvånar mig. Om t
ex regissören säger att "jag måste ha Ernst Hugo Järegård
i den här rollen" och fotografen säger att "jag måste
ha den där dyra kameran att jobba med" så ska producenten
ha tillräcklig erfarenhet för att kunna avgöra vem som ska
få vad inom den budget filmen har. Man måste tänka "vad
är bäst för filmen?"
Vi kom tidigt underfund med att vissa kompositörer hade bättre känsla för
filmen än för att bara göra musik som är så häftig som möjligt.
|
- Vi kom tidigt underfund med att vissa kompositörer hade bättre
känsla för filmen än för att bara göra musik som
är så häftig som möjligt. Det var någon som
sa någon gång att i filmmusik ska det så att säga
"fattas ett instrument". Det är skönt med kompositörer
som ser helheten. Däremot har jag märkt att då jag själv
gjort musiken så är det svårare att lägga den ("att
lägga musiken" innebär att den kopieras över till perfoband
och synkroniseras i förhållande till bilden. Förf. anm.).
Det kan ju handla om en filmruta fram eller tillbaka för att få
rätt stämning. Det händer att kompositörer som inte
är så filmvana lägger musiken alltför exakt i förhållande
till bilden. Då har jag provat att backa musiken med en tredjedels
till en halv sekund - och då blir det bra! Dom har suttit och jobbat
med musiken som första referensram och då kan det lätt
bli så. På film vill man gärna att publiken ska uppfatta
en stämning först - och sedan kommer musiken och förstärker
upplevelsen. För ljudläggare kan det vara en fördel att
varken vara regissör eller kompositör. Jag tar själv alltid
hjälp av de andra när det är jag själv som har gjort
musiken.
- När man jobbar med film för duk så tycker jag att
det känns ofullkomligt att använda hårddisksystem. Man
måste kunna se filmen på duk då och då och det
går ju inte om bilden är digital under hela efterarbetesprocessen.
Här, då vi har filmen som filmremsa, kan vi ju bara gå
upp i biografen och köra filmen så ser och hör vi hur det
blir. Vid mixningen blandas musik, synkljud (inspelat på plats),
effekter (atmosfärer eller punkteffekter). I en film består
ungefär sextio procent av ljudet av synkljudet. Sedan är det
kanske tio procent musik och resten pålagda ljud. Vi har ett relativt
stort ljudarkiv, sett i förhållande till studions storlek. Sonett/Europafilm
och TV har större arkiv. På Lagnö finns det fem sex tusen
olika effekter som ligger på kvart-tums tejp. Vi avvaktar med att
föra över allt till ett annat medium tills branschen har bestämt
sig för vilket format som ska gälla. Vi använder ganska
mycket DAT men där finns ändå inte något allenarådande
system.
Olika märken har olika sätt att hantera cue-nummer och
det är också en begränsning hos DAT att det inte går
att ändra på hastigheten. Jag har tillverkat många ljudeffekter
genom att köra ljud på "fel" hastighet. En plåtskopa
som skrapas mot en sten kan på lägre hastighet bli en atlantångare
som kör in i kajen. Vi har syntar i studion men använder dem
ovanligt lite för effekter.
Väljer hellre sax och band än sampler och hårddisk...
|
Ofta tycker jag att man kommer längre
genom att gå omkring och leta ljud i verkligheten. Jag stod en gång
i en farstu i ett hyreshus och väntade på en kompis medan jag
trummade med fingrarna på ett metallräcke. Det uppstod ett mycket
speciellt ljud, upptäckte jag, och dagen efter återvände
jag och spelade in det. Det är klart att jag kunde ju ha samplat ljudet
och labbat runt med det i samplern, men det är ändå själva
ljudet som är viktigast. Redan under tiden för energi-operan
spelade jag in en spade som kördes ner i jorden och klippte ihop de
bästa ljuden som en slags trumrytm. Skulle jag göra om det idag
skulle jag nog hellre välja sax och band än sampler eller hårddisk.
- När ljuden kopierats över till perfoband så finns
det ett flertal hantverksmässiga tekniker för att påverka
ljudet innan filmmixen. Man kanske märker att ett ljud är för
långt - det kan t ex störa en replik som kommer strax efter.
Då tar man fram perfobandet och så skrapar man bort delar av
magnetskiktet efter en diagonal linje. Genom att skrapa en kil på
ungefär en halv decimeter så tillverkar man en snabb nedtoning.
Om något ljud är för vasst så kan man bara sätta
dit en fet tumme på det stället, så låter det genast
mjukare. Och om basen i ett ljud är för kraftig så skrapar
man bara lite lätt på magnetskiktets yta, så minskar basfrekvenserna.
Efter filmmixen hamnar ljudet i fyra kanaler - vänster, mitten, höger
och bakljud - på ett trettifem millimeters magnetband. Detta skickas
vidare till en tonkamera, varav det finns två stycken i Sverige.
Med tonkamerans hjälp överförs ljudet via ett fotocellsystem
till optiskt ljud på filmkopian.
- Det gamla optiska ljudet är en flaskhals för ljudkvalitén,
menar Per Carleson. Jag gläder mig åt att det optiska digitalljudet
är på frammarch. Det kommer att bli en avsevärd förbättring
av biografljudet. Än så länge finns det bara en biograf
i Stockholm som kan köra digitalt filmljud och det är Biopalatset
vid Medborgarplatsen.
|
|