Oj, oj, oj… det är sannerligen en stor stor ära att bli omnämnd av CDM, Create Digital Music!
“Dreams of a Musical Future: Digitópia Winners’ Wondrous Creations”.
Faktum är att jag redan hunnit använda en tidig protytyp av min instrumentdesign Steppophonic Looperformer på nyligen utgivna duett-albumet Sub City 2064 med Erdem Helvacıoğlu. Här är en länk till en låt där jag spelar instrumentet för att på samma gång improvisera flöjtmelodier, flöjtackord och syntbas.
Notera hur tre musikaliska linjer här skapas samtidigt i omedelbar improvisation: (1) flöjtmelodier som spelas direkt, (2) ackord skapas genom att lagra långa flöjttoner över varandra med livelooping-teknik och sedan snedstämma dessa ackordklanger samt (3) matchande arepeggio-linjer i “syntbasen” som alltså följer snedstämningarna i punkt två.
Denna version av min Steppohonic Looperformer är en prototyp som jag kokade ihop med Plugue Bidule och Expert Sleeper’s Crossfade Loop Synth Effect. Inte tekniskt optimal men musikaliskt tillräckligt väl fungerande för att jag skulle kunna använda instrumentet på den här skivan. Jag har publicerat min design-idé under en CC-licens, så om du är programmerar kan du använda min idé för att skapa en plug-in för instrumentet. Här är en länk till min presentation.
Saken är den att jag själv inte kan och inte har intresse av att programmera. Men jag har spännande idéer om elektroniska instrument och hoppas att någon programmeringskunnig ska bygga dessa elektroniska instrument åt mig (och åt andra) så att jag kan ägna mig åt det som intresserar mig mest: att skapa musik.