My.Mp3.com fälldes i domstolsprocess Men trots sitt vattentäta skydd mot spridning av piratkopior så råkade mp3.com illa ut. Skivbranschen, med RIAA i spetsen, öppnade process mot vad man ansåg vara ett brott mot lagen om upphovrätt (infringement of copyright). Mp3.com menade att det inte kan vara ett brott att låta människor lyssna över Internet på skivor som de redan köpt och alltså äger. Vad är egentligen skillnaden jämfört med att de lyssnar i sin egen stereo? argumenterade vd:n Michael Robertson. RIAA stödde sig dock på att lagtexten ger konsumenten rätt att göra en kopia för personligt bruk och menade att mp3.com brutit mot lagen när man centralt gjort denna kopia åt konsumenten, i många fall till och med innan konsumenten köpt skivan. Dessutom menade RIAA att det i praktiken är en radiosändning när my.mp3.com skickar strömmande mp3 till konsumenten. Och mp3.com har inte sökt radiolicens för alla de 45000 skivornas musik. Fredagen den 28 april 2000 gav domstolen RIAA rätt i tvisten. Mp3.com ålades att betala skadestånd till de inblandade skivbolagen. Någon fast summa fastslogs inte i domen, men man räknade med att det skulle hamna mellan sex miljarder kronor och cirka 1 920 miljarder kronor. När man tänker på att hela brottet i fråga inte på något sätt minskar skivförsäljningen (ingen annan än den riktiga ägaren till den fysiska cd:n kan ju lyssna online) så kan domstolsprocessen förefalla absurd, nästintill skrattretande. Men Dean Kay, vice ordförande i ASCAP (kompositörernas intressorganisation), menar att utfallet ändå var det bästa, på lång sikt, för alla parter inom musikbranschen. ”Beslutet innebär att alla inblandade får vara med och dela på de inkomster som genereras av affärsmässigt användande av musik på Internet”, sa han i ett email till Wired News. Som tidigare konstaterats i denna bok så är det just kompositörer och låtskrivare som riskerar att dra det definitivt kortaste strået under ”den digitala musikrevolutionen”.
|