Exempel på hur många innehållsblock det går att klämma in i en tre timmars föreläsning.



Musikbranschkunskap - en introduktion

--> Musikindustri - Skivindustri
�versikt �ver marknader, akt�rer och m�lgrupper.

--> Jag, Artist/musiker

Den egna sj�lvbilden. Identitet, talang, utveckling. Musik som hobby och yrke. Den historiska synen p� professionella musikanter.

--> Musik som produkt
Mekanisering (vinyl, cd, digitala format). Utvecklingen mot allt fler trender och stilar samt hur detta p�verkar branschen. Indie - Major

P - A - U - S

--> Pengar i musikbranschen?

A - R�ttigheter (VAD som ger pengar)
B - Kontrakt (VEM som f�r pengar)

R�ttighet till verk. (Upphovsr�ttslagen 70 �r efter upphovsmannens d�d, producents n�rst�ende r�ttigheter 50 �r efter inspelningen - IFPI, ut�vande konstn�rs r�ttigheter 50 �r - SAMI, STIM, f�rlag).

R�ttighet till ljudinspelning. Sverige j�mf�rt med USA ("Work for hire"-exemplet).

Skillnaderna mellan f�rlag och skivbolag.

Hur kan ett artistavtal ("skivkontrakt") se ut? (med exempel)

Hur kan ett f�rlagsavtal se ut? (med exempel)

Vad r�knas som "en l�t" (verkstatus)?

Vem �r upphovsman?

"Producentavtal"

SAMI, IFPI, STIM