Exempel på hur många innehållsblock det går
att klämma in i en tre timmars föreläsning. Musikbranschkunskap - en introduktion --> Musikindustri - Skivindustri �versikt �ver marknader, akt�rer och m�lgrupper. --> Jag, Artist/musiker Den egna sj�lvbilden. Identitet, talang, utveckling. Musik som hobby och yrke. Den historiska synen p� professionella musikanter. --> Musik som produkt Mekanisering (vinyl, cd, digitala format). Utvecklingen mot allt fler trender och stilar samt hur detta p�verkar branschen. Indie - Major P - A - U - S --> Pengar i musikbranschen? A - R�ttigheter (VAD som ger pengar) B - Kontrakt (VEM som f�r pengar) R�ttighet till verk. (Upphovsr�ttslagen 70 �r efter upphovsmannens d�d, producents n�rst�ende r�ttigheter 50 �r efter inspelningen - IFPI, ut�vande konstn�rs r�ttigheter 50 �r - SAMI, STIM, f�rlag). R�ttighet till ljudinspelning. Sverige j�mf�rt med USA ("Work for hire"-exemplet). Skillnaderna mellan f�rlag och skivbolag. Hur kan ett artistavtal ("skivkontrakt") se ut? (med exempel) Hur kan ett f�rlagsavtal se ut? (med exempel) Vad r�knas som "en l�t" (verkstatus)? Vem �r upphovsman? "Producentavtal" SAMI, IFPI, STIM |