För snart två månader sedan rapporterade jag om ett rykte att företaget Apple, mest känt för sina Macintosh persondatorer, planerar digital distribution och försäljning av musik över Internet. När Apple nu offentligen lanserat sitt system, iTunes Music Store, är det på sin plats att titta närmare på detta.
Det är främst två saker som utmärker tjänsten är att Apple licensierar musik från samtliga större skivbolag, Universal, Warner, EMI, Sony och BMG samt att tjänsten erbjuder konsumenten portabilitet.
Tidigare försök till digitala musiktjänster på nätet har inte prioriterat vare sig ett brett utbud eller portabilitet för konsumenten. Detta är anmärkningsvärt eftersom dessa två faktorer är just vad som utmärker Internet som medium. Ytterligare en faktor nätet erbjuder är möjlighet för kunden att enkelt hitta det han söker. Tittar man på Napster-fenomenet så ser man också att musikkonsumenter på nätet dras till ”redaktörs-tjänster” där man får hjälp att hitta ny musik inom en musikstil man gillar. Denna analys ger fyra framgångsfaktorer för en Internetbaserad musiktjänst:
- All musik ska finnas tillgänglig.
- Köpt musik ska vara lätt att flytta och ta med sig överallt.
- Sökmotor för att hitta musik.
- Guidning inom musikgenrer.
När det gäller ettan och tvåan har Apple lyckats bättre än skivbranschen själv, men det återstår att se hur man tar tag i trean och fyran.
Från leverantörshåll är man förstås orolig att konsumenter ska kopiera av varandra istället för att köpa sitt eget exemplar av varan (musiken). Det är här DRM, Digital Rights Management, kommer in i bilden. Med hjälp av ”digital vattenmärkning” kan ljudfiler förses med egenskaper som försvårar piratkopiering. Men detta är en balansgång eftersom DRM kan uppfattas negativt av konsumenter.
Att Apple lyckats få med sig skivbolagen kan nog tillskrivas dels Steve Jobs ”coolhetsfaktor”, han har personligen demonstrerat iTunes för bl.a. en entusiastisk Mick Jagger, samt det faktum att Apples bärbara mp3-spelare iPod trots sitt höga pris har varit en enorm försäljningsframgång.
Liquid Audio hade också ett bra digitalt musikdistributionssystem men fick aldrig med sig skivbolagen och gick därför i konkurs. En sak som Apple inte talat om är huruvida iTunes kommer att kunna användas av mindre, oberoende, musikproducenter? Kommer Kalle och Pelle som bildat bolag kring ett tjugotal smala men konstnärligt kvalitativa musikinspelningar att kunna sälja dess via iTunes? Kommer Apple att, som Liquid Audio gjorde, erbjuda digitala publiceringsverktyg? Detta är en intressant fråga eftersom det i så fall på lång sikt skulle underblåsa trenden att artister i högre grad går förbi skivbolagen och distribuerar sig själva. Då blir skivbolagen snuvade på konfekten, men å andra sidan skulle nog Apple sälja fler datorer…