Den här veckan öppnade till sist iTMS Sverige, som en av de sista länderna. Förutom att vi svenskar nu kan köpa musik a-la-carte blir även svenska oberoende artisters musik tillgänglig via iTMS världen över. Många klagar dock fortfarande över att iTMS utbud inte är särskilt brett och att sökningar på smal musik inte ger några träffar. Jag provade att söka på min egen musik och fann förra årets oberoende utgivningar via eget bolag, men ingenting av det som tidigare givits ut via etablerade skivbolag. Det visar vilken trög process det är att anpassa äldre musik, utgiven på skivbranschens traditionella sätt, till den moderna digitala nätverksvärlden.
Även om digital distribution av mediaprodukter på längre sikt spås en lysande framtid handlar det fortfarande om en marginell marknad. När det gäller musik står cd:n fortfarande för 98 procent av försäljningen. En nyckelfråga för investerare är när man kommer att nå fram till en situation där expansion på digitala marknader kan kompensera förluster på traditionella marknader. Inget marknadsforskningsinstitut har ännu kunnat svara på det.