Datortillverkande företaget Dell har annonserat att man ska lansera en bärbar digital musikspelare samt en Internetbaserad musikförsäljningsportal, “Dell Music Store”. En tredje sida av satsningen utgörs av mjukvaran “the Dell Media Experience” som man säger ska konvertera Pc:n till “ett centrum för digital underhållning”. Man har dock varit förtegen med detaljerna. Till projektets nackdel är att man inte var först utan kopierar Apple rakt av med den trefaldiga enheten (1) bärbar spelare, (2) databasprogram och (3) Internetportal. Dell har dock en stor fördel i den astronomiska mängden Pc-användare (96 procent jämfört med 4 procent som använder Macintosh och alltså kan nyttja iTMS). I likhet med Apple övervakar Dell datortillverkningen så att varje datormodell sätts ihop av utvalda delar för att skapa en stabilt fungerande maskin. Dell har dock aldrig tidigare vänt sig direkt till enskilda konsumenter utan arbetat mer med lösningar riktade till företag och kontor. Förmodlingen kommer varje Dell-dator nu att säljas med “the Dell Media Experience” förinstallerat.