Uppdaterad specialutgåva skriven av Per Boysen, Sveriges ledande Logic-expert. Beställ från Studio här!
Musik som levebröd - 4! Succéboken om musikbranschen i ny omarbetad upplaga. Beställ här!
INTERNET-MUSIK Gratis e-bok -Varsågod! Jag ger bort min e-bok . Betrakta den som en historisk dokumentation 1993-2002. Jag är för lat för att orka hålla den uppdaterad. I stället förbättrar jag nu mina föreläsningar. Läs boken online eller ladda ner den som PDF!
Per Boysen and Costas Androu with ‘Fish Of Fortune’ - From their
new album This is an interesting track from an excellent album called
Nanetora.
Nanetora is the first-fruit of a long distance collaboration between
Per Boysen (Sweden) and Costas Andreou (Greece).
2nd Swedish Looping Tour - maj 2008
Turnén i Sverige, Finland och Norge engarerade mängder
av instressanta gästmusiker!
Turnén är nu avslutat och här är en
utvärderande rapport:
Planerad turnéperiod var maj 2008 och jag började förberedelserna
i september 2007. Första engagemanget blev gitarrmässan på Eriksbergsvarvet
i Göteborg och Rick Walker flög därför in direkt dit från San Francisco.
Jag hade marknadsfört turnén som en “Open Stage” där jag bjudit in
lokala gästmusiker som också arbetar med interaktiv elektronik för
att expandera traditionella instrument. I Göteborg hade vi därför
besök av norske jazzgitarristen Tellef Øgrim och gjorde en triokonsert
med två bandlösa elgitarrer, elektronik och slagverk. Efter konserten
fanns det utrymme för diskussion med dem i publiken som stannade kvar
av den anledningen. Kontakt knöts för kommande konsertarrangemang
för Bröttz, som är en av de mest spännande scenerna i Göteborg
just nu. Efter Göteborgskonserten var vi inbjudna av norske oboisten
Jan Wiese till att spela med honom i Oslo konserthus lille sal. Vi
regisserade kvällen som en minifestival med tio musikaliska akter
och hade ett femtiotal gäster i publiken. Arrangemanget blev en konstnärlig
framgång och de norska musikanterna bestämde sig för att göra det
till en årligen återkommande tradition. Mer om detta finns att läsa
på http://www.improlectronika.com.
Jag ombads lämna kontaktinformation till musikhögskolan i Oslo för
framtida workshops kring min multilaterala improvisationsteknik och
hoppas det ska leda till pedagogiska engagemang där.
Efter Oslo åkte Rick Walker och jag till Helsingfors för ett samarbete mellan 2nd Swedish Live
Looping Tour och Finloop-festivalen som arrangeras av Miro Mantero. Miro är både musiker och
experimenterande instrumentbyggare som bygger akustiska instrument av allt från fläktrummor till
PVC-rör. I Finland mötte också Rainer Strashill från München upp och vi fyra gjorde solokonserter
och workshops med studenter på Pop & Jazz-Akademin i Helsingfors samt kulturhuset i Espoo. En
sista konsert i Finland spelade Rick och jag dagen efter att vi åkt därifrån, men då via internet från ett
hotellrum i Karlshamn. Finska musiker stod på scenen i Espoo och Rainer Strashill satte upp en
Ninjam-server för realtidsöverföring av ljudströmmarna. Detta möjliggör samspel där ojämnheter i
internets dataöverföringskapacitet kompenseras via en musikalisk takts fördröjning i båda riktningarna.
Efter den korta avstickaren till Finland bar det alltså av ner till Blekinge, där vi möttes av
representanter för Musik i Blekinge, Blekinge Högskola och Blekinge Guitar Network. I Karlshamns
tekniska högskolas lokaler gjorde jag och Rick var sin workshop för studenter från bland annat
ljuddesignprogrammet. Det handlade om människans nedärvda rytminstinkt betraktad från en
musikalisk synvinkel samt om praktiska tekniker för “omvänd mixning” som man kan använda sig av i
improviserad orkestrering. På kvällen gjorde vi tre solokonserter, med överlappande triospel,
tillsammans med Miro Mantere som då hunnit komma över från Helsingfors (han åtnjöt ekonomiskt
stöd från Espoo). Alla möten i Blekinge var oerhört inspirerande för såväl mig och Rick som för lärarna
och studenterna. Från lärarhåll framfördes idén att arrangera ett sommarläger 2009 där jag medverkar
två heldagar för att också kunna genomföra praktiska övningar i live-looping med studenter.
Nästa anhalt var Växjö, där kompositionsutbildiningen stod värd för vårt besök. I samarbete med
Musik i Syd och COMA hade man iordningställt lokalen Rififi för workshops med mig och Rick under
eftermiddagen och en lång konsertkväll i form av minifestival under kvällen. Våra workshops var
uppskattade och deltagarna begärde förlängning flera gånger tills jag slutligen var tvungen att bryta för
det efterföljande konsertarrangemangets skull. Eftersom detta var en komponistutbildning fokuserade
jag denna workshop på framförandestrategier för improvisation med interaktiv elektronik där man
baserar sig på dels klassisk musikteori och harmonilära men också på strukturer med anknytning till
komposition. Tillsammans med de lokala initiativtagarna hade vi marknadsfört konsertkvällen med den
passande titeln “Instant Composing Music Show”. Miro Mantere spelade också under kvällens
konsert, vilket även några norska musiker gjorde samt en portugis med laptop och förstås ett antal
Växjömusikanter. Några personer ur publiken stannade kvar efter konserten och uttryckte stor glädje
över att ha fått höra “eklektisk instrumentalmusik” framföras live. Smålandsposten recenserade
sedermera konsertkvällen i tidningen.
En erfarenhet jag gjort under planeringsarbetet är att studieförbunden inte längre är så
intresserade av den här sortens arrangemang. Jag tror jag kontaktade precis alla förbunds
lokalavdelningar, distrikt- och rikskontor - utan att få napp. Jag har tidigare jobbat mycket som
föreläsare med just studieförbunden, men nu verkar det som de prioriterar program inriktade på
musikalisk lansering och karriär framför program som syftar till att utveckla deltagarnas kreativa
förmågor. Tvärtom emot den tendensen tycker jag däremot att intresset har ökat hos musikhögskolor
och andra etablerade högre musikutbildningar. Detta nyvaknade intresse gäller också nya kontakter jag
fått direkt med enskilda aktiva musiker, skulptörer och andra konstnärer utanför etablissemangen.
Många har har hört av sig och uttryck att de vill lära sig teori och teknik för att göra “improviserad
ljudskulptur” och liknande. Jag sparar dessa kontakter i händelse av att det skulle bli möjligt att hjälpa
dessa människor i framtiden. Inom detta projekt lyckades jag tyvärr inte hitta lokala arrangörer för
workshops eftersom dessa människor, även om de är många till antalet, bor geografiskt utspridda över
hela landet.
Positivt är också att de planerade arrangemang som inte kunnat genomföras
har resulterat i överenskommelser om samarbete i framtiden. Till exempel
föreningen IDKA i Sundsvall och Stockholms kulturhus.
Per
Pressklipp:
"Per Boysens liveloopade ambiencemusik med
lager på lager av sax- och flöjtslingor var en verklig
upplevelse, och det var tydligt att han använde elektroniken
för att skapa ett personligt uttryck utan att vara slav under
tekniken. Likaså var Rick Walkers spektakulära
ljudcollage både underhållande och spännande, och
även hos honom märktes en musikalitet rotad någon
annanstans än i själva elektroniken." (Smålandsposten,
Magnus Nilsson. 26 maj 2008).
Marc Francombe
filmade denna improvisation under FUZZ Guitar Show 2008 i
Göteborg. Som gästartist medverkar här norske gitarristen
Tellef Øgrim.
Berlin Live Looping Festival, 6 maj 2008.
Lo Fi Lazer (Tryggve Lund och jag) åkte ner till Berlin för att
spela som sista akt på denna festival (live-looping, circuit-bending,
noise). Tysk radio gör ett 45 minuters reportage från festivalkvällen.
Remix-album utgivet (CD)
Jag och elva andra remix-artister kontrakterades av Kroatiska bolaget
Dancing Bear för att göra remix av var sitt acapella-stycke ur den
kroatiska körtraditionen Klape. I mitt bidrag blandar jag remix-estetik
med experimentellt improviserande flöjt/elektronik och hoppas andra
gillar resultatet lika mycket som jag gör.
www.myspace.com/klaperemixed
Arkiv av tidigare vinjettsidor:
2007:
Surroundmusik för film på DVD, Digital musikutgivning med "Some
Rights Reserved", Avant Gotlandica, USA-turné.