Om man nu inte kan stoppa spridningen av piratkopierad musik på nätet så borde man åtminstone kunna hindra att kommande skivutgivningar hamnar som ljudfiler i P2P-nätverken. Så resonerar många skivbolag som just nu undersöker möjligheterna att lägga in kopieringsskydd på fysiska musikskivor. Hade man bara, i början av åttiotalet, kunnat förutsäga Internets popularisering och spridningen av cd-brännare i hemmen så hade vi inte haft dagens öppna format för musik-cd.
En kopieringsskyddad musik-cd ser ut precis som “vanliga” cd-skivor och de låter sig spelas utan problem på en vanlig cd-spelare. Själva krypteringen består i att man på ett finurligt vis lagt in “fel” i den digitala koden så att skivan inte går att spela på de mycket känsligare cd-spelare som sitter i datorer. Därför är det mycket krångligare att exempelvis göra mp3-filer av musiken.
Man bör dock notera att det fortfarande är oklart hur dessa skivor kommer att betraktas med hänsyn till olika länders lagstiftning till skydd för konsumenter. Här i Sverige har vi ju laglig rätt att göra kopior “för eget bruk” och USA har en motsvarande lag för “fair use”. Det amerikanska skivbolaget Fahrenheit Entertainment har nyligen blivit stämt av en privatperson för “intrång i konsuments rättigheter”. Kvinnan, som köpte Charley Prides album A Tribute to Jim Reeves, menar att det “bör stå tydligt på förpackningen att man köper en undermålig produkt som kanske inte funkar”.
En annan aspekt på kopieringskyddade cd-skivor är att den största målgruppen för skivförsäljning, tonåringar, numera sällan skaffar stereoanläggning. Den nya livsstilen är att lyssna på musik med dator eller i hörlurar med portabel cd-spelare eller mp3-spelare.