Förra veckan släpptes det nya digitala kompressionsformatet MP3PRO. Det lär vara “dubbelt så bra” som det gamla vanliga MP3-formatet, ljudfilerna blir mindre och låter bättre. Istället för att komprimera till 128 kbps för en 128 kbps strömmande överföring medger MP3PRO en komprimering ända ner till 64 kbps med förbättrad ljudkvalitet för motsvarande 128 kbps “stream”. Det innebär bland annat att folk med slöa modem kan höra mer Internetradio.
Fraunhofer Institute och Thomson Multimedia, som också låg bakom MP3, skänker nu ut programvara för att koda MP3PRO eller spela upp för lyssning (hämtas på http://RCA.com ). Men MP3PRO är inte gratis för alla. Om ett företag ska använda formatet kommersiellt, i programvara eller hårdvara, kostar det licenspengar. Affärsidén är ganska enkel; man räknar med att allmänheten kommer att efterfråga små bärbara spelare för MP3PRO eftersom formatet medger dubbelt så mycket musik i det lilla flashminnet. Som en direkt följd blir det lönsamt för producenterna att börja tillverka apparater, vilket ger licenspengar.
Rent tekniskt fungerar MP3PRO så att ljudet delas upp i dels höga frekvenser, dels låga frekvenser och dessa komprimeras sedan separat. Men om man lyssnar på MP3PRO med en spelare för MP3 så utelämnas diskanten och ljudet blir sämre.
MP3PRO stöder inte DRM (Digital Rights Managemt) i någon form. Filerna går alltså inte att kopieringsskydda. Därför är formatet knappast ett alternativ för skivbolag som söker ett sätt att distribuera musik digitalt direkt till konsument, där betalningen sker “per distribuerad enhet”.
MP3 är dock i dag det dominerande formatet för musik på Internet. Mer än 12 miljoner bärbara MP3-spelare och 250 millioner datorer spelar MP3-musik till människornas förnöjelse. Dessutom har så gott som alla existerande musikinspelningar kodats till MP3, vilka nu via Internet flyter runt hur som helst. Lee Black, “direktor of research” hos Webnoize, menar att “MP3” har tagit sig in i människors medvetande på samma nivå som exempelvis “TV”. När man pratar om TV så skiljer man inte mellan innehållet (TV-programmen) och apparaten TV. På samma sätt har musiken (låtarna) och MP3-spelarna (både mjukvara och bärbara spelare) för gemene man kommit att bli kort och gott “MP3”. Enligt en aktuell undersökning av Webnoize föredrar 75 procent MP3 framför andra format.
En intressant tanke är ifall någon tredje part skulle lyckas utveckla ett DRM-system för MP3/MP3PRO. Det skulle då kunna resultera i en situation som både säljare och konsument tjänar på.