Förra veckan skrev Universal Music Group ett nytt slags artistavtal med några amerikanska band. Syfte var inte att göra skivor utan att distribuera artisternas musik digitalt via internet. Den nya heldigitala etiketten Universal Music Enterprises Digital kommer att sälja musik via internettjänster som iTunes, Rhapsody eller MSN Music.
Det ska bli spännande att se resultatet av detta experiment, med tanke på att modellen innebär att bolaget avstår från mycket av det skivbolag tidigare kunnat erbjuda för att locka artister till samarbete. Det som fortfarande kvarstår är att bolaget kan skänka trovärdighet åt artisten. Exempel på övriga traditionella ”skivbolagstillgångar” som nu faller bort är att bekosta inspelning, skivframställning och reklam med hjälp av ett inarbetat nätverk för fria promotionexemplar av skivor till utvalda nyckelpersoner.
De främsta fördelarna för bolaget tycks vara minskade omkostnader. Man undrar förstås var vinsten ska genereras eftersom de ledande internetmusikportalerna inte ägs av skivbolagen. Bruce Resnikoff som är chef för Universal Music Enterprises medger i en tidningsintervju att ”ekonomin visserligen inte fungerar idag” men han framhåller också att ”branschens ekonomiska förutsättningar förändras hela tiden”.
Warner Music är också i full färd med att utveckla ett bolag som ska skriva artistavtal om uteslutande digital distribution, men med option på fysisk cd.
Är detta ”lansering” eller ”talangjakt”? Vad kan Universal Music Enterprises Digital som inte banden själva klarar på samma ”nollbudget” med en bredbandsuppkoppling? Det blir en spännande kapplöpning…