Sammanfattning
I morse tillkännagav IFPI rapporten Digital Music Report 2009. Londonkontorets pressrealease konstaterar att global “digital musikförsäljning utvecklar nya affärsmodeller” och nämner tre exempel:
- Musikbolag söker nya inkomstvägar genom att erbjuda konsumenter fler valmöjligheter.
- 95 procent av musiknedladdningarna är icke-auktoriserade, det vill säga att ingen ersättning betalas till artister och upphovsmän.
- Rapporten förebådar att samarbete med internetlverantörer ska realiseras under 2009.
Man tillägger också att “det innebär ändå den största utmaning för musikbolag och deras kommersiella partners att generera avkastning i en situation där 95 procent av musiknedladdningarna är olagliga”. Londonkontorets pressrelease talar dock inte om hur man definierat “icke-auktoriserade” och “olagliga” nedladdngar. Om man gått efter pressreleasens egen skrivning “det vill säga där ingen ersättning betalas till artister och upphovsmän” missar ju resultatet helt den musik som medvetet postats på internet som “gratis”, vilket har blivit mer vanligt bland nya aktörer i form av oberoende artister och producenter. Dessa ser inte lyssningsrätten till en ljudinsplening som en säljbar produkt utan ger bort den för att marknadsföra sitt varumärke i syfte att dra in pengar på någon annan gren av verksamheten. Jag har inte kunnat bedöma om detta finns med i rapportens siffror, men kanske är det marginellt i jämförelse med den stordriftsmodell som historisk genererat mest intäkt?
Sälja prenumeration eller ljudfiler?
Rapportens redovisade siffror för alternativa affärsmodeller är också intressanta. Man räknar till att “40 miljarder ljudfiler olagligen bytte ägare under 2008”. Det menar man talar för att tiden nu är inne för aktörer med prenumerationsmodeller som exempelvis TeliaSonera, TDC, Neuf Cegetel, MySpace Music samt Nokias Comes With Music och Sony Ericssons PlayNow Plus. Dessa initiativ stöds också av majorbolagen (skivbolagen) och IFPI-rapporten pekar även på att prenumerationsmodellerna har vuxit i betydelse. Man anger tillväxtsiffran 1,4 miljarder nedladningar som ökningen under 2008, vilket man får till en 24-procentig årlig ökning. Låt oss tillfälligt lämna IFPI-rapporten och göra en intressant jämförelse med Apples rapport som säger att iTunes sålde ungefär 2 miljarder fler ljudfiler under 2008 än under 2007. Min slutsats av detta är att varken prenumerationsmodellen och filförsäljningsmodellen tenderar att fungera bättre än den andra – de tycks båda växa och frodas!
Ytterligare nya affärsmodeller som nämns i rapporten är partnerskap med bredbandsleverantörer, annonsberikade segment som MySpace Music och YouTube, a-la-carte-nedladdningsplatser som AmazonMP3 samt slutligen musiklicensiering till tredjepartsanvändare. Här representerar datorspel den största gruppen. Till exempel utgjorde musikspel 15 procent av den totala datorspelsförsäljningen i USA under första halvan av 2008. Guitar Hero och dess avsticklingar har sålts i tre miljarder kopior under tre år och genererat mer än en miljard dollar i enbart nordamerika.
Länkar:
För skojs skull kan vi väl avlsuta med att citera denna blogg då jag 2001 skrev om IFPI-rapporten “Music Industry, Electronic Delivery And Copyright” från 1993 där IFPI fastslog:
“Det skulle strida mot alla logiska förväntningar om elektronisk distribution inte skulle komma att komplettera, eller ersätta, de existerande systemen för skivförsäljning.”
Kommentera <<