I fem år har Apple med sin produkt iPod dominerat marknaden för bärbara digitala musikspelare. Idag lanserar Microsoft en konkurrerande produkt, Zune, på amerikanska marknaden.
Zune kostar ungefär som en iPod och har också en 30 GB hårddisk. Dessutom erbjuder Zune radiomottagare och mottagare för sladdlöst nätverk. Det är just genom sladdlöst nätverk Microsoft tänker sig att användarna främst ska fylla sina Zune:ar med musik. Strategin är att skapa en “community” bland användare; varhelst man kommer i närheten av andra Zune-ägare får man tillgång till deras bibliotek för att kunna ladda över, till sin egen spelare, dokument som kommersiell musik, podcaster, bilder, hemmagjorda demomusikinspelningar, videor och spel. Men det är inbyggt i hårdvaran att varje fil endast existerar i tre dagar eller för tre uppspelningar. För kommersiell musik kan användare förse filer med en märknig för att senare köpa, eller prenumerera på, dem via webshoppen Zune Marketplace.
Tre aspekter av Zune är särskilt intressanta. Först och främst det faktum att Zune är det första seriösa försöket att utmana den marknadsledande iPod. För det andra ger sig Microsoft nu in på att göra affärer med digitala kopior av skyddade verk, där Apple var banbrytande med sitt iTunes Music Store. Slutligen introducerar Microsoft med Zune en finansieringsmodell som är ny för den digitala mediaindustrin. Musikförlaget Universal, och kanske flera, har nämligen avtalat med Microsoft om att erhålla procent på försäljningsintäkter rörande Zune mediaspelare. Observera att detta inte handlar om lagstadgad ersättning för nyttjanderätt av musiken.
Det kan också vara värt att notera att Microsoft med Zune gör en ordentlig avbön beträffande sin tidigare policy gällande den digitala mediamarknaden. Sedan 2004 har Microsoft omhuldat plattformen PlayForSure som bygger på Windows Media DRM (Digital Rights Management), för att skapa kompatibilitet mellan olika mediaspelare och digitala online-tjänsters mjukvara. För att göra en lång historia kort har PlayForSure tyvärr inte fungerat tillfredsställande. Eftersom att Zune inte alls är kompatibel med Windows Media DRM och PlayForSure lämnas en hel del affärspartners i sticket. Kunder som tidigare köpt music via Microsoft’s MSN Music, MTV-partnerprojektet Urge, Napster, Yahoo Music, AOL Music Now, iTunes eller MusicMatch kommer inte att kunna spela sin musik i en Zune-spelare.