FilmmusikMycket celluloid har runnit genom projektorerna sedan den första ljudfilmen, Jazzsångaren, med Al Jolson i huvudrollen, gick upp på biograferna 1927. Det var en stor händelse i filmens historia som många på den tiden faktiskt var starkt kritiska till. Man menade att ljudfilmen skulle komma att förstöra konstnärligheten inom filmskapande och skådespeleri. Men den nya ljudtekniken hade definitivt kommit för att stanna och filmmusiken utvecklades snart till att bli ett betydelsebärande element i regin. Det verkade som om ljudfilmen var svaret på Wagners drömmar om "det stora allkonstverket" där drama, musik och scenkonst smälter samman till ett enhetligt uttryck. Med hjälp av musiken kunde regissören ge antydningar om egenskaper hos rollkaraktärerna som inte syntes direkt utanpå. Hotfull musik kunde t ex tyda på att en till synes jättetrevlig person i själva verket har onda avsikter eller att lugnet är skenbart och en katastrof av något slag är i annalkande.
En mästare som bildat skola inom filmmusiken är italienaren Ennio Morricone. Han skrev musiken till många av landsmannen Sergio Leones filmer, exempelvis "Den onde den gode och den fule" med Clint Eastwood, "För en handfull dollar", "Hämnaren", "Once Upon A Time In America" och "The Mission". Typiskt för Morricone är den speciella stämning han får fram genom att arrangera för symfoniorkester med en slags "schlager-kompositörs-inställning"; tydliga melodilinjer genom harmonierna och "hookar" i form av ovanliga instrumentljud. Han använder även ljud som är främmande för den "normala symfoniorkestern": skrik, piskrapp, munspel samt rockband med trummor, bas och elgitarr.
Musiken i film kan ju ha olika funktioner. Endera stämningskapande, genom att förstärka eller motverka bilderna, endera rent effektförhöjande så att en händelse i bild blir extra starkt markerad. Man talar då om "cue-points", de ställen i filmen då bild och ljud måste sammanfalla. Jämför med ren ljudläggning - när tittaren ser bildörren slå igen så måste han rimligtvis samtidigt också höra ljudet av en bildörr smälla igen. Men om regissören vill ge tittaren känslan av att just den här bildörrens igensmällande är extra betydelsefull så kan han använda sig av musiken. Det mest uppenbara skulle vara en ordentlig orkesterskräll när dörren går i lås.
|