Förord ![]() Hösten 1997 blev jag kontaktad av Musiknet för att skriva Handbok för Internetmediaproducenter och tog mig med glädje an uppdraget. Idén var att skapa ett studiematerial på gymnasienivå med parallella jämförelser till skivbranschen. Jag tyckte det var intressant att få göra flera intervjuer med beslutsfattare på många olika skivbolag. Som artist får man ju aldrig det perspektivet eftersom skivkontraktet binder en till endast ett bolag. Nu häpnade jag över de svenska skivbolagens okunnighet och ointresse gällande Internet (med vissa undantag). Ett annat roligt projekt var att hjälpa Musiknet planera multimediautställningen Eat The Future som vi byggde på Musikmuséet i Stockholm under sportovet 1998. I mitt arbete ingick då bland annat att knyta samman människor som på något sätt producerar multimedia för Internet. Det förde mig i kontakt med modscenen, som jag tidigare inte brytt mig om på grund av formatets begränsningar. Men nu imponerades jag av dessa människors förmåga att skapa nätverk. Produktionsgrupperna publicerade sina medlemmarnas musik med epost genom särskilda prenumerationslistor och allmänheten bjöds in rösta på olika låtar till det årliga Demo Music Awards. Så småningom började man boka mig som föreläsare och det tvingade mig att försöka göra sammanfattningar av det ofantliga ämnet "Musik på Internet". Det bästa från alla dessa föreläsningar och workshops inspirerade mig till att skriva den här boken. Till en början sålde jag boken elektroniskt som ett PDF-dokument, antingen via e-post eller CDR-skiva. Med tiden har jag dock märkt att det ger betydligt mer att möta publiken ansikte mot ansikte i egenskap av föreläsare. Därför har jag nu beslutat mig för att publicera boken gratis. Det skulle glädja mig om den inspirerar någon någonstans. Jag hoppas också att den här boken ska hjälpa till att för framtiden bevara lite av denna tids kulturhistoria, som händer alltför snabbt och alltför elektroniskt för att hinna dokumenteras på vanligt sätt för bibliotekens hyllor. Sedan 1997 har jag uppdaterat texten på vissa ställen, men de klassiska kapitlen om nätmusikens tidiga historia har fått stå kvar precis som de skrevs då det begav sig. För dagsaktuell rapportering och analys hänvisar jag till mina nyhetsbrev och föreläsningar . Hösten 2002 Per Boysen per@boysen.se |