Digital försäljning av digital musik   Internetradio

Koncept för digital musikhandel

Liquid Audio var dock den bland pionjärerna som erbjöd det mest kompletta programvarupaketet för digital musikdistribution. Företaget försökte inte ”leka skivbolag” utan satsade enbart på att utveckla och sälja programvara. Man utvecklade en egen spelare som också fungerar som personlig köpnyckel. Spelaren, som producerades till både PC och Mac, möjliggjorde en första provlyssning i lite sämre ljudkvalitét, och genom att klicka på ”buy” laddar man ner själva ljudfilen. Den digitala vattenmärkningen fungerar på så sätt att det är möjligt att kopiera ljudfilen till en annan dator och lyssna med en annan Liquid Audio spelare för en kort stund. Sedan avbryts musiken och en liten ruta kommer upp på skärmen där man hänvisas till hemsidan för att köpa sitt eget exemplar av ljudfilen. Spelaren har också ett litet fönster som kan visa texter och information om artisten. Dessutom finns de en knapp som är märkt ”burn cd” och om man klickar på den så bränner datorn en vanlig musik-cd så att man kan lyssna i exempelvis bilstereon. Detta förutsätter förstås att man har en cd med cd-brännare och programvara för denna.

Men Liquid Audio satsade inte enbart på konsumenterna av musik. Man vände sig också till musiker, producenter och skivbolag. För unge-fär 995 dollar (8135:- svenska kronor) erbjöd man paketet ”Indie 1000”. Då fick man programvara för att själv koda sina musikinspelningar till Liquid Audio formatet. Det programmet produ-cerades dels till pc/Windows och dels som en plug-in till ProoTools för Macintosh (det vanligaste digitala musikproduktionssystemet). På priset tillkom dessutom ungefär 500:- i månaden för serverutrymme hos Liquid Audio samt bevakning av beställningar, digital leverans och slutligen utbetalning av förtjänsten till musikens säljare och upphovsman.

Året därpå ändrade företaget sin prispolitik och programmet kom att kosta 99 dollar (809 kronor) om året, i leasingavgift, att använda. Spelaren, som fortfarande är gratis, hanterar sedan version 5.0 även mp3. Tjänsten ”Indie 1000” heter numera inte längre så, samtidigt som den har utökats med inriktning mot (1) music fans, (2) retailers and music sites samt (3) labels and artists.

Man kan också nämna att skivbolaget EMI lät digitalisera sin backkatalog i Liquid Audio. Men generellt sett så har formatet mer eller mindre tigits ihjäl av skivbranschen. Idealet för varje skivbolag är ju att lansera ett eget format för att sedan försöka göra detta till allmän standard.

Digital försäljning av digital musik   Internetradio