Koncept
för digital musikhandel
Liquid
Audio var dock den bland pionjärerna som erbjöd det mest kompletta programvarupaketet
för digital musikdistribution. Företaget försökte inte ”leka skivbolag” utan satsade
enbart på att utveckla och sälja programvara. Man utvecklade en egen spelare som
också fungerar som personlig köpnyckel. Spelaren, som producerades till både PC
och Mac, möjliggjorde en första provlyssning i lite sämre ljudkvalitét, och genom
att klicka på ”buy” laddar man ner själva ljudfilen. Den digitala vattenmärkningen
fungerar på så sätt att det är möjligt att kopiera ljudfilen till en annan dator
och lyssna med en annan Liquid Audio spelare för en kort stund. Sedan avbryts
musiken och en liten ruta kommer upp på skärmen där man hänvisas till hemsidan
för att köpa sitt eget exemplar av ljudfilen. Spelaren har också ett litet fönster
som kan visa texter och information om artisten. Dessutom finns de en knapp som
är märkt ”burn cd” och om man klickar på den så bränner datorn en vanlig musik-cd
så att man kan lyssna i exempelvis bilstereon. Detta förutsätter förstås att man
har en cd med cd-brännare och programvara för denna.
Men
Liquid Audio satsade inte enbart på konsumenterna av musik. Man vände sig också
till musiker, producenter och skivbolag. För unge-fär 995 dollar (8135:- svenska
kronor) erbjöd man paketet ”Indie 1000”. Då fick man programvara för att själv
koda sina musikinspelningar till Liquid Audio formatet. Det programmet produ-cerades
dels till pc/Windows och dels som en plug-in till ProoTools för Macintosh (det
vanligaste digitala musikproduktionssystemet). På priset tillkom dessutom ungefär
500:- i månaden för serverutrymme hos Liquid Audio samt bevakning av beställningar,
digital leverans och slutligen utbetalning av förtjänsten till musikens säljare
och upphovsman.
Året därpå ändrade företaget
sin prispolitik och programmet kom att kosta 99 dollar (809 kronor) om året, i
leasingavgift, att använda. Spelaren, som fortfarande är gratis, hanterar sedan
version 5.0 även mp3. Tjänsten ”Indie 1000” heter numera inte längre så, samtidigt
som den har utökats med inriktning mot (1) music fans, (2) retailers and music
sites samt (3) labels and artists.
Man kan också nämna att skivbolaget
EMI lät digitalisera sin backkatalog i Liquid Audio. Men generellt sett så
har formatet mer eller mindre tigits ihjäl av skivbranschen. Idealet för varje
skivbolag är ju att lansera ett eget format för att sedan försöka
göra detta till allmän standard.
|