Streaming   Koncept för digital musikförsälning

Digital försälning av digital musik

Digital försäljning av digital musik Streaming audio i all ära, men flera viktiga bitar måste till innan det blir möjligt att sälja och distribuera digitalt. På något sätt måste man hindra konsumenterna från att själva göra kopior , annars skulle det ju bara gå att sälja ett exemplar av varje inspelning. Det är också så att lagen kräver att den som säljer musik ”som vara” måste ersätta upp-hovsmannen, den som skrivit musiken” för varje tillverkat och sålt exemplar”. Därför är det inte lagligt att som konsument kopiera musik och sälja vidare eller ge bort.

Lösningen på båda dessa problemställningar kunde nås genom så kallad ”digital vatten-märkning”. En digital kod programmeras in i själva ljuddatan och blir på så vis svår att tvätta bort. Koden innehåller bland annat uppgifter om musikens rättighetsinnehavare och datum för utgivning. Det är också möjligt att lägga in anvis-ningar för exempelvis vilken apparatur musiken får spelas upp på, hur länge ljudfilen fungerar eller antal digitala kopior som får göras. Bland de första pionjärerna på detta område fanns Cerberus, Audiosoft och Liquid Audio.

Cerberus i Storbritannien började sälja musik via sin ”Digital Jukebox Site”. De använde sitt eget system, Virtual Pressing Plant, VPP, som var en fristående programvara för musikdistribution över digitalt nätverk. Ljudfilerna behandlades med digital vattenmärkning och kunde bara spelas upp med hjälp av ett speciellt dataprogram, en spelare. Spelaren fick kunden kost-nadsfritt och den var märkt med kundens kreditkortsnummer och matchade alltså de köpta ljudfilerna mot detta vid uppspelningen. En nackdel för Cerberus var att programvaran endast fungerade med pc/Windows.

Cerberus hade också ambitioner liknande traditionella skivbolag. Man annonserade på sin hemsida och erbjöd musiker att skicka in sin musik på cd. Efter att musikens upphovsman fyllt i Cerberus ”skivkontrakt”, som också fanns att ladda ner på hemsidan, digitaliserade företaget musiken till sitt eget format och lade upp det på sin Juke Box Site.

Audiosoft/City Music, hemmahörande i Frankrike, använde också ett eget system, Audio Soft File Structure, som använde både digital vatten-märkning och en särskild mjukvarubaserad spelare. AT&T har skapat komprimeringsformatet a2b. Spelaren på bilden körs i dator.



Streaming   Koncept för digital musikförsälning