Digitala magazin   Digital försälning av digital musik

Teknologi för strömmande ljud

Möjligheten att höra strömmande ljud gjorde surfandet värt besväret för de flesta musik-intresserade.Tack vare ”streaming audio” blev det lätt att provlyssna på musik eller
nätradiosändningar. Ja, man kunde till och med ”programmera” innehållet i en nätradiosändning efter eget tycke. ”Plug-ins”, små insticksprogram, hanterade det mesta så att surfaren slapp ladda ner extra programvara och installera på sin dator. En fördel med strömmande ljud, jämfört med ”downloads” då lyssnaren först laddar ner ljudfilen till sin egen hårddisk, är att musiken skyddas mot upphovsrättsvidrig piratkopiering.

Flera företag var tidigt ute med programvara för strömmande ljud och konkurrensen var hård. Produkter från bland andra Xing och Cerberus fick ge sig för vinnaren Progressive Networks som senare kom att byta namn till Real Networks. Deras RealAudio blev redan inom ett år efter lanseringen det ledande formatet för streaming audio och har hållit ledningen sedan dess. Macromedias Shockwave gjorde ett försök att ta över men misslyckades. Yamaha förde 1997 fram ett format, SVQ, som faktiskt låter avsevärt bättre men vid det laget var redan RealAudio installerat i så gott som samtliga av planetens persondatorer för Internetbruk.

Annonsen härunder dök upp i slutet av sommaren 1997 och visar hur skivbolagen försökte hänga på Internet utan att hamna på efterkälken. Om man laddar ner plugin:en så får man lyssna gratis på trettio skivor. Jaha. Och vad tjänar egentligen skivbolaget på det? Tja, inte lär man då sälja fler skivor - samtliga artister är ju redan etablerade storsäljare. Syften med annonsen förefaller grumligt men kanske ville man bara visa att ”man finns på Nätet”. Partnern, Progressive Networks, drog den högsta växeln här.



Digitala magazin   Digital försälning av digital musik