Copyright   Streaming

Digitala magazin

BBS, Bulletin Board Sevice, innebär att medlemmar får elektroniska nyhetsbrev och möjlighet att ladda hem data. I början hanterades överföringarna av FTP, File Transfer Protocol.
Några av de första att dra fördel av den intressege-menskap som Internet möjliggör var medlemmarna i de gamla BBS-föreningarna. En handfull BBS:er försökte konvertera till det nya mediet men bara några stycken, exempelvis SonicNet, klarade av detta. Det startades även helt nya digitala musikmagasin varav Addicted to Noise var det för-sta och mest omfångsrika. Traditionella tidningar, som säljs i papperstryck, mötte ett dilemma i att digital publicering på Internet minskar intäkterna från prenumeranter och annonsörer. Anrika Rolling Stone Magazine dök inte upp på Nätet förrän i november 1996.




Skivbutiker och skivklubbar

Också för många skivbutiker innebar Internet ett dilemma. För varje månad som de dröjde med att skaffa sig representation på Nätet så försämrades deras möjligheter att göra sig synliga och bygga upp en bas av lojala konsumenter. Internet hade fortfarande, 1996, en lång väg kvar till att bli en marknadsplats av betydelse, men detaljisternas sega start hade placerat dem i en position där det nu gällde att ”hinna i kapp”.

Något lättare gick det för de traditionella skivklubbarna att anpassa sig till det nya mediet. De populära BMG Music Service och Columbia House debuterade på webben redan 1995 med sajter där medlemmar ständigt kunde söka genom¨ hela deras katalog till skillnad från att förlita sig på månatliga pappersutskick med snigelposten. Till sommaren 1996 kunde skivklubbarnas medlemmar hantera alla sina transaktioner via Nätet. Från att ansluta sig som medlem till att göra särskilda beställningar, ställa in månatliga abonnemang, lämna in klagomål eller förslag.

Copyright    Streaming