Digitala magazin
![]() Skivbutiker och skivklubbar ![]() Också för många skivbutiker innebar Internet ett dilemma. För varje månad som de dröjde med att skaffa sig representation på Nätet så försämrades deras möjligheter att göra sig synliga och bygga upp en bas av lojala konsumenter. Internet hade fortfarande, 1996, en lång väg kvar till att bli en marknadsplats av betydelse, men detaljisternas sega start hade placerat dem i en position där det nu gällde att hinna i kapp. Något lättare gick det för de traditionella skivklubbarna att anpassa sig till det nya mediet. De populära BMG Music Service och Columbia House debuterade på webben redan 1995 med sajter där medlemmar ständigt kunde söka genom¨ hela deras katalog till skillnad från att förlita sig på månatliga pappersutskick med snigelposten. Till sommaren 1996 kunde skivklubbarnas medlemmar hantera alla sina transaktioner via Nätet. Från att ansluta sig som medlem till att göra särskilda beställningar, ställa in månatliga abonnemang, lämna in klagomål eller förslag. |