The
Digital Millennium Copyright Act
Den 28 oktober 1998 antog USA
en lag som grundligt har ändrat förutsättningarna för amerikansk nätradio. The
Digital Millennium Copyright Act, DMCA, heter lagen som bygger på WIPO:s rekommendationer.
Från att ha verkat i ett fullständigt kaos har till sist amerikansk nätradio blivit
erkänd som näringsgren och fått ett formellt förhållande till musikindustrin.
Tidigare var de större nätradiostationerna tvungna att sluta särskilda avtal med
upphovsrättsorganisationerna, BMI, ASCAP och RIAA, men nu slipper de undan betungande
byråkrati genom att betala en fast klumpsumma.
DMCA förenklar rutinerna
för större nätradiostationer men för små nätradiostationer kan även den fasta
avgiften bli för stor. Dessutom upplever många ”webcasters” att lagen är för trubbig.
Därför har man bildat intresseorganisationen Digital Media Association, DiMA,
http://www.digmedia.org.
DiMA anser att regleringen borde ta mer hänsyn till följande: - Det höga
reklamvärdet i att en artist, via nätradio, kan exponeras direkt inför den marknadsmässiga
målgruppen.
- Det värde som ligger i partnerskap för bolag på Nätet som säljer
den musik som nätradion sänder.
- De tariffer som betalas på marknaden för analoga
licensrättigheter.
- Den konkurrensmässiga effekten av licenskrav och regler
för programplanering som DMCA ålägger nätradiostationer, men som inte gäller för
konkurrerande ”vanliga” radiostationer.
Man bör också ha klart för sig att
traditionella radiostationer, i USA, aldrig behövt betala ersättning till skivbolagen
för uttnyttjande av dessas ljudinspelningar i sändning över det vanliga FM-bandet.
Däremot har man alltid betalat ersättning till upphovsmän och de förlag som företräder
dessa (samlas i USA in av ASCAP och BMI samt i Sveriga av STIM). Det nya i DMCA
är att nätradiostationerna tvingas betala två licenser, både för skivbolagens
ljudinspelningar och upphovmännens rättigheter. I december 2000 fastslog The U.S.
Copyright Office att traditionella radiostationer som ”speglar sina FM-sändningar”
över Internet måste börja betala även till skivbolagen. Planen var att i juli
2001slutgiltigt fastslå tarifferna för nätradion. Som ett led i en förberedande
hearing inför detta lämnade ombuden för skivindustrin och nätradiobranschen i
april in förslag till ”rimlig avgift”. Skivbranschens förslag var tjugoåtta gånger
högre än motpartens!
Nätradio, streaming, är ett område av oerhörd
vikt. Mina föreläsningar och nyhetsbrev rapporterar den aktuella utvecklingen
inom detta spännande fält.
|