Internetradio   Slutet på personaliseringstrenden

The Digital Millennium Copyright Act

Den 28 oktober 1998 antog USA en lag som grundligt har ändrat förutsättningarna för amerikansk nätradio. The Digital Millennium Copyright Act, DMCA, heter lagen som bygger på WIPO:s rekommendationer. Från att ha verkat i ett fullständigt kaos har till sist amerikansk nätradio blivit erkänd som näringsgren och fått ett formellt förhållande till musikindustrin. Tidigare var de större nätradiostationerna tvungna att sluta särskilda avtal med upphovsrättsorganisationerna, BMI, ASCAP och RIAA, men nu slipper de undan betungande byråkrati genom att betala en fast klumpsumma.

DMCA förenklar rutinerna för större nätradiostationer men för små nätradiostationer kan även den fasta avgiften bli för stor. Dessutom upplever många ”webcasters” att lagen är för trubbig. Därför har man bildat intresseorganisationen Digital Media Association, DiMA, http://www.digmedia.org. DiMA anser att regleringen borde ta mer hänsyn till följande:
  1. Det höga reklamvärdet i att en artist, via nätradio, kan exponeras direkt inför den marknadsmässiga målgruppen.
  2. Det värde som ligger i partnerskap för bolag på Nätet som säljer den musik som nätradion sänder.
  3. De tariffer som betalas på marknaden för analoga licensrättigheter.
  4. Den konkurrensmässiga effekten av licenskrav och regler för programplanering som DMCA ålägger nätradiostationer, men som inte gäller för konkurrerande ”vanliga” radiostationer.
Man bör också ha klart för sig att traditionella radiostationer, i USA, aldrig behövt betala ersättning till skivbolagen för uttnyttjande av dessas ljudinspelningar i sändning över det vanliga FM-bandet. Däremot har man alltid betalat ersättning till upphovsmän och de förlag som företräder dessa (samlas i USA in av ASCAP och BMI samt i Sveriga av STIM). Det nya i DMCA är att nätradiostationerna tvingas betala två licenser, både för skivbolagens ljudinspelningar och upphovmännens rättigheter. I december 2000 fastslog The U.S. Copyright Office att traditionella radiostationer som ”speglar sina FM-sändningar” över Internet måste börja betala även till skivbolagen. Planen var att i juli 2001slutgiltigt fastslå tarifferna för nätradion. Som ett led i en förberedande hearing inför detta lämnade ombuden för skivindustrin och nätradiobranschen i april in förslag till ”rimlig avgift”. Skivbranschens förslag var tjugoåtta gånger högre än motpartens!

Nätradio, streaming, är ett område av oerhörd vikt. Mina föreläsningar och nyhetsbrev rapporterar den aktuella utvecklingen inom detta spännande fält.


Internetradio   Slutet på personaliseringstrenden