The Digital Millennium Copyright Act   SHOUTcast - radio för alla

Slut på personaliseringstrenden?


Den första radiostationen att licensieras under den nya lagen blev 1999 Radiomoi
The Digital Millennium Copyright Act förbjuder också en mängd ”interaktiva tjänster”. Detta drabbde exempelvis Imagine Radio som lät sina lyssnare programmera sina egna kanaler genom att rangordna band de gillar. RIAA likställer detta med en jukebox som tillåter lyssnaren att välja precis vad han vill lyssna till och följaktligen underminerar marknaden för musik-cd. Effekten av detta blir att nätradiostationer som vill erbjuda ett personaliserat musik-utbud inte får betala klumpsumman till RIAA utan istället måste betala för sin licens direkt till varje skivbolag, en många gånger omständig och tidskrävande process.

I april 2000 uppvaktade DiMA amerikanska copyrightkontoret med en petition där man kräver att ”klumpsummemodellen” ska gälla även för sändning där lyssnaren delvis kan påverka innehållet. DiMA menar att att personaliserad Internetradio är ”förenlig med andemeningen i DMCA”.

Imagine Radio försvann från Internet ett tag men togs över av Sonicnet och dök i slutet av 1999 upp i ny skepnad. Radio Sonicnet My Station erbjöd nu lyssnare att skapa sin egen personliga, interaktiva musikkanal i en ständig balansgång mellan programkoncept och gällande lagstiftning.



Andra begränsningar i DMCA är att nätradiostationer inom varje tretimmarsperiod inte får spela mer än två låtar i rad från samma album eller tre i rad från samma artist. Dessa regler har effektivt tystat radiostationer som Dead Radio, http://www.deadradio.com, och Floyd Radio, http://www.floydradio.com, vilka redan hade hunnit uppnå kultstatus och samla en stor mängd hängivna lyssnare genom att bara sända musik av Greatful Dead respektive Pink Floyd. Enligt DMCA måste även oberoende stationer som sänder musik med artister vilka inte representeras av ASCAP och RIAA betala avgift till ASCAP och RIAA.



The Digital Millennium Copyright Act   SHOUTcast - radio för alla