Ett riktigt trumset brukar ofta stå omgivet av en skog mikrofoner på glänsande
stativ. Varje mikrofon spelar in ljudet från en trumma och skickar signalen
vidare till en kanal i mixerbordet. Här kan musikteknikern bearbeta ljudet
av varje enskild trumma, samla ihop grupper av trummor för "gruppbehandling"
eller låta ljudet från en viss trumma styra processer som påverkar andra
trummors ljud.
Bild 1. Öppna en instans av EXS24 som Multi
Channel på trumtrackets kanal i mixern. Separata utgångar via
auxobjekt blev möjligt först i och med version 5.2.0 av Logic. |
Till sin hjälp har teknikern även en mängd effektprocessorer och en "patch
bay" där han kan seriekoppla flera effekter. De ljud som skickas dit från
mixerbordet låter sedan annorlunda när de kommer tillbaka in i mixerbordet.
Så går det till i den analoga världen och nu ska vi titta på hur man gör
precis samma sak digitalt, inne i Logic.
Istället för trumsetet använder vi Emagics sampler EXS24 och istället för
tolv dyra mikrofoner på glänsande stativ hämtar vi de enskilda trumljuden
separat via ett antal auxobjekt. Somliga vill hellre kalla detta att "samplern
ger separata utgångar för de enskilda trumljuden" men jag tycker ett sådant
synsätt missar en del av vad som utmärker Logic - att programmet erbjuder
ett relativt öppet system för ljuddesign och mixning.
Inledningsvis får man bestämma sig för hur många kanaler man vill sprida
ut trummorna över. Man kan använda fler men jag har valt fyra kanaler: skrammel,
virveltrumma, bastrumma och effekt. "Skrammel" komprimeras lätt och får
tar hand om hihat, handtrummor och maracas. Virveltrummekanalen skickar,
via en effektslinga, signal till ett lämpligt reverb vars avklingningstid
matchas för att pumpa beatet. Bastrummekanalen klarar sig bra utan bearbetning
men experimenterande med filtrering, kompression och distorsion kan här
göra mycket för hela låtens karaktär. Effektkanalen kan användas för allt
möjligt, exempelvis ett extra stort reverb eller ett bandeko vars retur
kommer in genom en stereophaser. Dessutom gillar jag att lägga upp en buss
för "slaskkompression" som liknar den analoga världens "överhängsmikrofoner"
eller "hörlursläckage".
Bild 2 Klicka på "edit" i EXS24:an för editeringsfönstret.
Man kan välja utgång både under Zone och Group. Här är Output 3-4
vald för bastrumman. Gå genom alla trumljud och skicka dem till rätt utgång.
|
Bild 3. Trumljud som inte skickats till en särskild utgång ligger
kvar på EXS24:ans instrumentkanal. Till skillnad från SX använder
Logic samma kanal för virtuellt instrument och den midi som driver
instrumentet. |
Bild 4.
Från vänster de fyra utgångarna från trumsetet: Skrammel, bastrumma,
virveltrumma och effektkanal. Utgång 1-2 är själva instrumentkanalen,
"Trumset". För auxobjekten väljs varifrån ljudströmmen hämtas. |
Bild 5. På kanalen "Instrument 1" har vi alltså öppnat EXS24 som "Multi
Channel" och laddat trumsetet "pboy dance 01". Bilden visar när vi
håller ner musknappen för att välja ingång till Aux 3. |
Bild 6. Som utgångar har vi valt Bus 5 för allt utom virveltrumman. Det är
för att vi vill samla en "sub mix" av alla trummor på Bus 5. Virveltrumman
går ut till Bus 4 samtidigt som vi sänder signal till Bus 1.
|
Bild 7. Ljudströmmen från virveltrumman på Aux 2 kommer här till Bus
1 i en så kallad "effektslinga". Reverbeffekten går sedan ut till
Bus 4, där den blandas med virvelns direktsignal från Aux 2. |
Bild 8.
Bus 4 komprimerar virveltrummans direktsignal tillsammans med rymdklangen
från Bus 1. Kompressorn gör att rumsklangen "sväller upp" mellan trumslagen
och varje trumslag "tystar ner" rummet. |
Bild
9. Nu öppnar vi ett till reverb på Bus 2 med kort och torr rumsklang
att användas på samtliga trumljud. Det ska låta naturligt, som att
hela trumsetet spelas i ett rum. Buss 2 skickas förstås ut till Bus
5. |
Bild 10 Skicka lika mycket från alla trumgrupper
till detta naturliga reverb. Notera "insert-effekterna": Limiter för
skrammel- och effektkanalen samt en kompressor med avpassad inställning för bastrumman.
|
Bild
11 Dags att börja skita ner! Vi konstruerar en "slaskkanal" som ska
simulera komprimerat hörlursläckage. Först en EQ för "telefonljud",
sedan ett kort och fult reverb och till sist extremt pumpande komprimering.
|
Bild 12.
Jag tyckte beatet svängde bättre utan bastrumman i slasket, så jag
"mutade" den genom att Ctrl-klicka på Bus 3 send. Notera att virvelns
torra ljud används för slasket, inte virveln med reverb på Bus 4.
|
Bild
13. När du öppnar en effekt i en effektloop, till skillnad från "som
insert" direkt på kanalen, vilket kallas "koppla in via brytjack"
i den analoga världen, ska effekten vara "blöt"; inte släppa genom
någon direktsignal. |
Bild
14. Som avslutning ska vi ha kul med att trasha upp ljud riktigt ordentligt.
Min effektkanal från trumsetet, Aux 3, innehåller bara cymbaler och
nu skickar vi en cymbalsignal till Bus 6 för lite "virtuell lekstuga".
|
Bild
15. Och här kommer så de fina cymbalerna in på Bus 6. Med hjälp av
ett slaskigt reverb följt av stark komprimering gör vi om cymbalklangen
till ett metalliskt vinande oväsen. Detta ska vi sedan trigga rytmiskt
från skrammelkanalen "Trumset". |
Bild 16
Bild 16. Vi öppnar Autofiltret, på Bus 6, och ser att "Instrument
1", som vi vill trigga oväsendet med, inte är en valbar källa för
Side Chain. Audio track, Input och Bus är de objektklasser man har
att välja mellan.
|
Bild 17.
Bild
17. Så vi väljer Bus 7 som Side Chain för autofiltret i lekstugan
på Bus 6. Sedan gäller det bara att skicka det ljud vi vill trigga
filtret med till just Bus 7. För att styrsignalen inte ska höras ställer
vi Bus 7 till "No Output". |
Bild
18. Här ser man hur skrammelkanalen "Trumset" skickar en signal till
Bus 7 som i sin tur triggar autofiltret på Bus 6 att filtrera oväsendet
från "trash-lekstugan" med samma frasering som hihat och congas spelar.
|
Bild 19.
Bild 19. Genom att utgå från ett av autofiltrets "pre sets" gick det att
skruva fram ett rytmiskt ljud som låg någonstans mitt emellan vinylscratch
och hundskall. |
Bild
20.
För att få fram en bra Side Chain behöver man justera Threshold
och Modulation på gehör. Cutoff Freq och Resonance kan man med fördel
skruva på medan musiken spelar. Det kan spelas in som automation.
|
Bild 21 Så här lade jag upp ett Screenset på mina två skärmar. Till vänster
arrangerar man och programmerar trummorna och till höger mixar man. Samtliga
processer vi skapat i detta exempel är synliga på höger skärm.
|
|