k Kreativ trummixning i Logic
   
erbjudna tjänster och priser Live Looping Electronica workshop  Nyhetsbrev om Internetmusiki   
   














Gratis Logic-undervisning!

Här kommer jag att bjuda på en och annan gratislektion. Om du läser tidningen Studio, där jag skriver, får du givetvis ännu mer.

Men mest utbyte får du förstås av att boka mig som föreläsare eller beställa privatlektion i Logic.



Användbara Logic-länkar:
Emagics webbplats
Logic Audio FAQ
Sonicmatters Logic Forum
osxaudio.com
Emagic Infoweb
Emagic Tips and Tricks

www.logicaudio.se - www.Svenska Logicforumet


www.looproom.com
Showroom for Swedish musician Per Boysen
mail: info@boysen.se
cell: + 46 (0)704416713
   
<-- tillbaka Gratislektion 1

Kreativ trummixning
 

Ett riktigt trumset brukar ofta stå omgivet av en skog mikrofoner på glänsande stativ. Varje mikrofon spelar in ljudet från en trumma och skickar signalen vidare till en kanal i mixerbordet. Här kan musikteknikern bearbeta ljudet av varje enskild trumma, samla ihop grupper av trummor för "gruppbehandling" eller låta ljudet från en viss trumma styra processer som påverkar andra trummors ljud.

Bild 1. Öppna en instans av EXS24 som Multi Channel på trumtrackets kanal i mixern. Separata utgångar via auxobjekt blev möjligt först i och med version 5.2.0 av Logic.
Till sin hjälp har teknikern även en mängd effektprocessorer och en "patch bay" där han kan seriekoppla flera effekter. De ljud som skickas dit från mixerbordet låter sedan annorlunda när de kommer tillbaka in i mixerbordet. Så går det till i den analoga världen och nu ska vi titta på hur man gör precis samma sak digitalt, inne i Logic.

Istället för trumsetet använder vi Emagics sampler EXS24 och istället för tolv dyra mikrofoner på glänsande stativ hämtar vi de enskilda trumljuden separat via ett antal auxobjekt. Somliga vill hellre kalla detta att "samplern ger separata utgångar för de enskilda trumljuden" men jag tycker ett sådant synsätt missar en del av vad som utmärker Logic - att programmet erbjuder ett relativt öppet system för ljuddesign och mixning.

Inledningsvis får man bestämma sig för hur många kanaler man vill sprida ut trummorna över. Man kan använda fler men jag har valt fyra kanaler: skrammel, virveltrumma, bastrumma och effekt. "Skrammel" komprimeras lätt och får tar hand om hihat, handtrummor och maracas. Virveltrummekanalen skickar, via en effektslinga, signal till ett lämpligt reverb vars avklingningstid matchas för att pumpa beatet. Bastrummekanalen klarar sig bra utan bearbetning men experimenterande med filtrering, kompression och distorsion kan här göra mycket för hela låtens karaktär. Effektkanalen kan användas för allt möjligt, exempelvis ett extra stort reverb eller ett bandeko vars retur kommer in genom en stereophaser. Dessutom gillar jag att lägga upp en buss för "slaskkompression" som liknar den analoga världens "överhängsmikrofoner" eller "hörlursläckage".


Bild 2 Klicka på "edit" i EXS24:an för editeringsfönstret. Man kan välja utgång både under Zone och Group. Här är Output 3-4 vald för bastrumman. Gå genom alla trumljud och skicka dem till rätt utgång.


Bild 3. Trumljud som inte skickats till en särskild utgång ligger kvar på EXS24:ans instrumentkanal. Till skillnad från SX använder Logic samma kanal för virtuellt instrument och den midi som driver instrumentet.


Bild 4. Från vänster de fyra utgångarna från trumsetet: Skrammel, bastrumma, virveltrumma och effektkanal. Utgång 1-2 är själva instrumentkanalen, "Trumset". För auxobjekten väljs varifrån ljudströmmen hämtas.


Bild 5. På kanalen "Instrument 1" har vi alltså öppnat EXS24 som "Multi Channel" och laddat trumsetet "pboy dance 01". Bilden visar när vi håller ner musknappen för att välja ingång till Aux 3.


Bild 6. Som utgångar har vi valt Bus 5 för allt utom virveltrumman. Det är för att vi vill samla en "sub mix" av alla trummor på Bus 5. Virveltrumman går ut till Bus 4 samtidigt som vi sänder signal till Bus 1.


Bild 7. Ljudströmmen från virveltrumman på Aux 2 kommer här till Bus 1 i en så kallad "effektslinga". Reverbeffekten går sedan ut till Bus 4, där den blandas med virvelns direktsignal från Aux 2.


Bild 8. Bus 4 komprimerar virveltrummans direktsignal tillsammans med rymdklangen från Bus 1. Kompressorn gör att rumsklangen "sväller upp" mellan trumslagen och varje trumslag "tystar ner" rummet.


Bild 9. Nu öppnar vi ett till reverb på Bus 2 med kort och torr rumsklang att användas på samtliga trumljud. Det ska låta naturligt, som att hela trumsetet spelas i ett rum. Buss 2 skickas förstås ut till Bus 5.


Bild 10 Skicka lika mycket från alla trumgrupper till detta naturliga reverb. Notera "insert-effekterna": Limiter för skrammel- och effektkanalen samt en kompressor med avpassad inställning för bastrumman.


Bild 11 Dags att börja skita ner! Vi konstruerar en "slaskkanal" som ska simulera komprimerat hörlursläckage. Först en EQ för "telefonljud", sedan ett kort och fult reverb och till sist extremt pumpande komprimering.


Bild 12. Jag tyckte beatet svängde bättre utan bastrumman i slasket, så jag "mutade" den genom att Ctrl-klicka på Bus 3 send. Notera att virvelns torra ljud används för slasket, inte virveln med reverb på Bus 4.


Bild 13. När du öppnar en effekt i en effektloop, till skillnad från "som insert" direkt på kanalen, vilket kallas "koppla in via brytjack" i den analoga världen, ska effekten vara "blöt"; inte släppa genom någon direktsignal.


Bild 14. Som avslutning ska vi ha kul med att trasha upp ljud riktigt ordentligt. Min effektkanal från trumsetet, Aux 3, innehåller bara cymbaler och nu skickar vi en cymbalsignal till Bus 6 för lite "virtuell lekstuga".


Bild 15. Och här kommer så de fina cymbalerna in på Bus 6. Med hjälp av ett slaskigt reverb följt av stark komprimering gör vi om cymbalklangen till ett metalliskt vinande oväsen. Detta ska vi sedan trigga rytmiskt från skrammelkanalen "Trumset".


Bild 16

Bild 16. Vi öppnar Autofiltret, på Bus 6, och ser att "Instrument 1", som vi vill trigga oväsendet med, inte är en valbar källa för Side Chain. Audio track, Input och Bus är de objektklasser man har att välja mellan.


Bild 17.

Bild 17. Så vi väljer Bus 7 som Side Chain för autofiltret i lekstugan på Bus 6. Sedan gäller det bara att skicka det ljud vi vill trigga filtret med till just Bus 7. För att styrsignalen inte ska höras ställer vi Bus 7 till "No Output".


Bild 18. Här ser man hur skrammelkanalen "Trumset" skickar en signal till Bus 7 som i sin tur triggar autofiltret på Bus 6 att filtrera oväsendet från "trash-lekstugan" med samma frasering som hihat och congas spelar.


Bild 19.

Bild 19. Genom att utgå från ett av autofiltrets "pre sets" gick det att skruva fram ett rytmiskt ljud som låg någonstans mitt emellan vinylscratch och hundskall.


Bild 20.

För att få fram en bra Side Chain behöver man justera Threshold och Modulation på gehör. Cutoff Freq och Resonance kan man med fördel skruva på medan musiken spelar. Det kan spelas in som automation.


Bild 21 Så här lade jag upp ett Screenset på mina två skärmar. Till vänster arrangerar man och programmerar trummorna och till höger mixar man. Samtliga processer vi skapat i detta exempel är synliga på höger skärm.



Tillbaka till til sidans topp