|
|
|
|
Föreläsning/workshop med Per Boysen
"Det började med en workshop på P3:s POPSTAD
98. Nu bokas mina föredrag av mediaskolor, skivbolag, radio och
studieförbund".
---> Genomförda arrangemang
---> Pressklipp
Här är några programidéer som visat sig omtyckta:
- Konsertföreläsning: "Improvisation"
Vilken konferens vinner inte på en spelande föreläsare
som konkret visar vad han talar om genom att spela olika musikinstrument?
Framställningens bildspel exemplifieras av korta konsertinslag.
Teori och metodik för improvisation är identisk oavsett vad
det är du arbetar med. Förmågan att improvisera är
nödvändig för att möta verkligheten på de
flesta arbetsplatser. Det finns konkreta modeller för hur improvisation
kan bemästras och musiken är ett utmärkt sätt att
lära ut detta på ett kul sätt.
Programmet har bl.a. bokats av
IFL vid Handelshögskolan i Stockholmför att piffa
upp kursen Human Resources Executives Program
- Utbildning i Apple Logic Pro/Express
Läs mer om Logic <---
Gratis lektioner i Logic finns här <---
- Allmän musikbranschkunskap
Upphovsrättslagen, förlagsrättigheter samt STIM/ncb
och SAMI. Ersättning vid offentlig användning av musik; såväl
vid nyttjande som mångfaldigande av verk. Förlagsarbete i
Sverige och utlandet, subförläggning, ”låtpitchning”,
svenska förlags roll som ”managements” och A&R.
Juridiska rättigheter knutna till ljudinspelning vid exempelvis
skivutgivning. Skivbolags arbete; A&R, artistprofilering, lansering,
promotion, artistavtal. Major/Indie-modellen. Ett schema för en introduktionsföreläsning
kan se ut så här.
- Konsten att göra en skiva på riktigt
Denna föreläsning lär ut alla administrativa och byråkratiska
rutiner man måste följa för att släppa musik professionellt.
Vi utgår från en checklista med runt ett dussing punkter
som vi betar av på detaljnivå. Det är en fördel
om deltagarna redan behärskar "allmän musikbranschkunskap"
(se ovan). För nybörjare har "Konsten att göra en
skiva på riktigt" med framgång givits som två
dagars kurs.
- Musikproduktion - Människa och teknik
Digital och analog teknik, bandspelare och datorer. Genomgång
av de vanligaste datorprogrammen som används i musikproduktion.
Produktutvecklingen på området sedd i ljuset av de olika
aktörernas ”politiska” strategier (Emagic/Apple, Steinberg,
Digidesign). Format för digitalt ljud, kompatibiliteten dem emellan
samt de produktionssystem de stöder (eller inte stöder…;-).
Kortfattat om ljudteori och inspelningsteknik. De ”mjuka”
variablerna inom musikproduktion; att agera bollplank, att behålla
förstahandsintrycket, att spela in ”dåliga” respektiver
”bra” sångare/musiker.
- Internetkunskap för musiker, artister och skiv/musik-bolag
Produktion av webbplasts för musikdistribution och promotion.
Streaming och download; jämförelse mellan olika system. Att
bygga statisk webbplats med HTML. Olika system för dynamisk webbplats;
Cold Fusion, PHP, JSP, ASP samt relevanta databaslösningar. Digital
Rights Management – DRM – genomgång och jämförelse
av olika system (kopieringsskydd, prissättning m.m.). Regler som
gäller för internetdistribution av musik. Gällande STIM-tariffer.
Särskilda regler vid upplägg av egen musik på egen webbplats.
- Live Looping (konsert och workshop)
Att spela loopmusik är som att stå vid en stor bergsklyfta
och ropa mot sitt eget eko. Men vi loopmusiker går ett steg längre
genom att klippa upp de återstudsande ljuden och bygga ny musik
av dem – samtidigt som vi spelar vidare ovanpå detta. Efter
varje föreställning ges tid för frågor och diskussion
kring musikformen, tekniken och filosofin. Tag chansen att kolla in
en musikform som garanterat aldrig hamnar på listorna! Här
är till exempel ett PM för kursen Live-looping
och realt
- idskomponerande.
Kortkurser kan förstås skräddarsys precis som ”Utbildningsdagar”
(se nedan). Min pedagogik hämtar exempel ur min egen erfarenhet av
följande yrken:
Turnémusiker, studiomusiker, lärare inom studioinspelning
(med början på Fryshuset 1992), kommersiell skivartist/musiker
(turnéer i Sverige, Tyskland och Sydostasien), privatlärare
i gitarr/saxofon/studio, inspelningsproducent för dels mediamusik
men även enskilda artister, improviserande experimentmusiker sedan
1983, universitetslärare i dynamisk webbproduktion, innehållsleverantör
till Kulturrådets bok ”Omvärldsanalys 2001”, utredningsarbete
för SAMI och WIPO bland annat i samband med EU, copywriter anlitad
av skivbolag och musikförlag för pressrealeaser och artistbiografier,
skribent/redaktör för FUZZ, Studio (IDG), Musikern, Musikermagasinet
och vissa andra tidningar, webbredaktör inom ”elektronisk handel”,
föfattare till egna böcker om musik och Internet, medförfattare
till boken Musik som levebröd (UR 2000), officiell betatestare av
musikproduktionsprogrammet Logic från Emagic, Internetstrateg/”Music
Management Director” för EU-utvecklingsprojekt inom musikbranschen.
|
|
|
Nytt album-släpp!
Per Boysen
& Costas Andreou släpper albumet Nanetora.
|