Tidig historik     Copyright



IUMA

I november 1993 öppnade ”the Internet Underground Music Archive” portarna mot Internet. På den tiden var webben, the World Wide Web, en jämförelsevis primitiv plats. Netscape hade ännu inte kommit ut med sin nätläsare utan det bästa programmet att surfa med var Mosaic i betaversion. HTML-koden som bygger upp hemsidorna kunde inte hantera grundläggande designelement som bakgrundsfärg, flödande text och tabeller. Koden medgav bara bild, text och ljud. Vad IUMA gjorde var att digitalisera all information om artisterna, scanna in skivomslag och fotografier samt konvertera musiken till ett nedladdningsbart ljudformat. De gjorde detta utan ersättning och vände sig till band utan skivkontrakt eftersom de själva var rockmusiker utan skivkontrakt. Idén var att skapa en kanal för musikkulturens mellanlager, de artister som har valt att göra musik utanför de kommersiella definitionerna.

De två grundarna av IUMA, Robert Lord och Jeff Patterson gick fortfarande på College och använde universitetets server för att härbärgera hemsidan. Från att ha exponerat i första hand deras kompisars band svällde verksamheten ut i och med att fler och fler band hörde av sig. En tredje medlem, Jon Luini, anslöt sig och hans kunskaper i att hantera UNIX-system kom väl till pass.


”Vi vill döda skivbolagen och dricka deras blod medan vi dansar på deras kalla gravar”

Jon Luini, Robert Lord och Jeff Patterson startade IUMA

Redan vid starten skrev lokala tidningar om IUMA. Många journalister tyckte sig se en ”David-besegrar-Goliath”- historia och över-drev den rebelliska attityden när de citerade killarna. Citat i stil med ”vi vill döda skivbolagen och dricka deras blod medan vi dansar på deras kalla gravar” (fast de egentligen sagt ”det här kommer att förändra hela musikbranschen”) bidrog till ett enormt intresse för IUMA från övriga media. Tre måna-der efter starten var de med i nästan alla tidningar samt nyhetskanalen CNN.

Skivbolagen Geffen och Warner Brothers såg en möjlighet att dra en växel på IUMAS uppblossande publicitet och föreslog ett samarbete. Det resulterade i att man under våren 1995 kunde ladda ner och lyssna på utdrag från kommande singlar. IUMA var inte alls negativa till större skivbolag vilket följande uttalande bevisar:

Warner Bos. Record’s beslut att tillgängliggöra kommande singlar gratis med med bilder och album-information är en bra service i linje med det ökande informationsflödet från artisterna till deras lyssnare. Warner ansluter sig nu till IUMA-familjen av skivbolag som arbetar för att ta bort artist-publik-barriären genom att tillåta lyssnarna att ladda ner ny musik direkt till sitt hem eller sitt kontor. IUMA kommer fortsättningsvis att erbjuda denna service för band utan skivkontrakt, oberoende skivbolag samt större skivbolag som så önskar.

Under sommaren 1995 fick alla Compuserve’s abonnenter ett erbjudande om att kost-nadsfritt ladda ner en hel låt med ett av Geffen’s populäraste band, Aerosmith. Tusen-tals gjorde det, trots att det tog minst en timme att ladda ner tre minuters okomprimerat ljud och trots att de själva betalade för telefontiden. Geffen tillhör förresten MCA, då ledd av ovan nämnde Al Teller. En senare händelse som också visade skivbranschen vilka enorma möjligheter Internet kunde erbjuda som marknadsplats var när artisten David Bowie 1996 lade ut sin singel Telling Lies för gratis nedladdning. Anmärkningsvärt var att 450 000 människor under en vecka laddade ner en ren, okomprimerad, ljudfil i cd-kvalitét. Nedladdningstiden genom ett 28.8-Kbps modem var 45 minuter!


Tidig historik     Copyright