deo.com ![]() Deo var först i sverige med att sälja musik digitalt på kommersiella vilkor och har undvikit att profilera sitt utbud, till förmån för en mer ”varuhusliknande” ansats. Musiken laddas ner i formatet WMA (Microsoft Windows Media Audio) för femton kronor per låt. En säkerhetskryptering, som följer SDMI, tillåter uppspelning på PC (både Intel/Windows och Macintosh) med Windows Media Player, Real Player G2, Winamp eller Sonique. Man lovar också att musikfilerna ska gå att spela upp på kommande bärbara Diamond Rio spelare. Enligt Fredrik Sidfalk så är inte deo tvingade av sina avtal att använda just WMA utan man är också öppna för nya format som kanske dyker upp. Deo.com innehåller också en redaktionell del med aktuella nyhetsnotiser från musik- och nöjesvärlden. Dessutom presenterars en topplista över de mest sålda låtarna samt en egen sektion med gratis musik från band utan skivkontrakt. Ända sedan starten har man skrivit på hemsidan att man aktivt letar efter nya talanger men det går inte någonstans att få reda på vad man tänker göra med dessa ”morgondagens stjärnor”, ifall man hittar några. Deo driver ju vare sig förlag eller kontrakterar artister för utgivning. Under april/maj 2000 klarnade detta något när en talangtävling i samarbete med Warner Music annonserades ut (priset är ett skivkontrakt med Warner Music). En stark trend är att ”Internetmusiken” och den ”traditionella musikbranschen” alltmer smälter samman och detta gäller förstås också deo.com. Företaget stod exempelvis som sponsor för en spelning i London med fem svenska band, ”The deo.com Swedish Midweeker”. De aktuella fem banden är knutna till skivkontrakt hos traditionella skivbolag som i sin tur har intressen i deo.com. Ett smart sätt att slå ett slag för svensk musik samtidigt som man slår sig för bröstet inför sommarens (2000) planerade börsnotering på internationella marknaden. Här kan nämnas att deo.com genom sitt avtal med Microsoft också fått mycket publicitet. Man har kontor i Sverige, England och USA samt ett på gång i Tyskland. Somliga av banden på portalen rapporterades ha skrivit skivkontrakt med ” vanliga” skivbolag. Deo hjälpte visserligen artister till skivkontrakt emot en del i eventuell vinst från framtida skivförsäljning, men man redovisade inga planer på att börja arbeta också som förlag. Sommaren 2001 tog startkapitalet slut och deo.com gjorde konkurs. Man hade misslyckats med att nå lönsamhet i tid. |