deo.com   Urval som affärsidé

Popwire.com letar och tipsar

Svenska Popwire säljer inte musik. Istället ägnar man sig åt att leta och tipsa, liknande Billboard Talent Net. Fast popwire har en image över sitt koncept som snarare för tankarna till replokaler och sovrumsstudior än till skivbranschmässor. Det var i augusti 1999 som portalen för första gången dök upp på nätet och i skrivande stund, maj 2000, har deras Popstjärnegenerator genererat skivkontrakt för sju olika artister. Och det är detta som är den bärande affärsidén, för samtliga sju är ”published by popwire.com”. Det innebär att popwire har ett förlag-savtal med artisten i fråga och följaktligen i framtiden kommer att få procent (vanligen en tredjedel) av upphovrättsliga ersättningar vid offentligt framförande av bandets musik, exempelvis när låtar spelas i radio.

Popwires popstjärnegenerator

Man jobbar alltså både med traditionell A&R och förlag på samma gång. Det har till och med hänt att popwire.com har gått in aktivt för att sammanföra personer ur olika musikgrupper för att man trott att dessa skulla komma att jobba bra tillsammans. Detta är definitivt en aktiv A&R-strategi. På arbetsbeskrivningen står även ”lobbying”, precis som hos vilket litet förlag eller skivbolag som helst. Detta är ett känsligt område där det är av avgörande betydelse att ha god personlig kännedom om de människor som jobbar inom de olika bolagen, så att man instinktivt vet när man själv är ”rätt person” att säga ”rätt sak” till annan ”rätt person” vid ”rätt tillfälle”. Popwire har försäkrat sig om denna kompetens genom att anställa personal med bakgrund inom traditionell skivindustri.

Rent konkret så fungerar popstjärnegeneratorn så att artister utan skivkontrakt får registrera sig och skicka in tre låtar i formatet mp3. Musik läggs ut på sajten så att besökare kan lyssna. Antalet downloads kvalificerar sedan låtarna till listplacering. Tanken är att suga upp artister med många downloads, erbjuda dem förlagsavtal och sedan hjälpa till med att finna lämpligt skivbolag för vidare exploatring på traditionellt vis. När Popwire kontaktar skivbolag så har man ett synnerligen starkt argument i att sitens besökare faktiskt röstat fram just de här banden. Sannolikheten för att artisten ska slå igenom med rätt matchning är högre och följatligen tar skivbolaget en mindre risk.

Popwire hann starta kontor i Stockholm, London, Tokyo och New York innan kassakistan började sina i början av 2001. Under våren ställde man in samtliga utlandslanseringar och i september tillgännagavs att man lägger ner musikverksamheten för att bli ett renodlat teknikföretag. Med ett antal patentsökta teknologier i bakfickan räknar Popwire Technologies med att kunna erbjuda unika lösningar för bland annat mobilt Internet.

deo.om   Urval som affärsidé