”Community” - en affärsmodell? En totalt annorlunda inriktning än Riffage’s och GetMusic’s ”Småstjärnor-modell” ser vi hos Epitonic.com. Det första man som besökare på hemsidan möter är meddelandet ”Your source for cutting edge music”. Sedan laddas giffar och ytterligare tabelltext ner och avslöjar en rätt så ful webdesign. Här råder det ingen tvekan om att musiken definitivt står i centrum. Skivor rekommenderas med ett par, tre gratislåtar som MP3 från varje album. Själva hävdar de att 1,5 millioner MP3-låtar laddas ner varje månad. Om man klickar på ”Buy this album” så öppnas ett nytt fönster och man hamnar på det skivbolags hemsida som säljer just den plattan. Epitonic är just inte självt något skivbolag utan snarare en ”interaktiv marknad” mitt emellan skivbolag och konsumenter. Man hjälper konsumenterna hitta sin musik och man skaffar skivbolagen kunder. Epitonic bedyrar vidare att ”vi handplockar varje artist och varje skivbolag till vår sajt så att du slipper slösa tid på att leta efter det som är bra”. Det går att välja mellan många alternativa sätt att få rekomendationer; samlat utifrån artist, skivbolag, gengre, ”top townloads” eller redaktör. Jag kunde räkna till fjorton redaktörer och alla väljer de ut skivor utifrån sin egen musiksmak. Om man trots denna exemplariska vägledning ännu tvekar inför ett inköp så finns den idiotsäkra vägledningen ”full album stream”. Epitonic erbjuder också ett antal nätradiokanaler som presenteras med en viss portion humor. Under rubriken ”Aggro” hittade jag en bunt kanaler som sorterade under ”I don’t get Britney Or any of those candy-pop freaks that dance around like Teletubbies!” Lite roligare än Konsumentverkets VDN-märkning! Radio avlyssnar man lämpligast med Epitonics egen spelare som laddas ner gratis. Fem stationer kan sparas direkt på snabbknappar och en personlig kanal, MyStation, kan programmeras. Till den egna kanalen kan man lägga vilka låtar som helst som man råkar höra i andra kanaler, det är bara att klicka på ”add”. Under våren 2000 inledde Epitonic samarbete med den legendariska skivbutiken Aquarius Records i San Francisco. Det resulterar i att Epitonic nu också kan erbjuda 4000 albumrecensioner signerade Aquarius gurus. ![]() |