Skivbolagen börjar sälja online År 2000 kommer för alltid att betraktas som ”året då de multinationella skivbolagen började försöka sälja och distribuera digitalt över nätet”. Om detta kommer att lyckas, d.v.s. om konsumenterna kan tänka sig att börja betala för musik istället för att ladda ner den gratis, återstår i skrivande stund (januari 2001) att se. Redan 1998 började skivbranschen vakna ur sin nätsömn och försökte med SDMI få igång försäljning i ett säkert format innan julhandeln 1999. Som vi vet misslyckades detta, men arbetsgruppen för SDMI kämpar vidare mot förseningar i olika bärande led. Traditionellt så har skivbolagen tvekat att släppa ut unikt material eftersom inga tekniker för kopieringsskydd ännu har testats i stor skala. Dessutom vill man förstås satsa på ett system som i framtiden kommer att stödjas både av datorprogram och bärbara musikspelare. Den vanliga ”storbolagsstrategin”, att sitta med armarna i kors och med is i magen vänta ut de små och oberoende bolagen, ”indie labels”, för att sedan köpa upp vinnarna och exploatera dessas affärsmodeller, håller inte när det gäller Internet. Med mp3-formatets lavinartade utberedning riskerar skivindustrin att gå miste om en stor framtida marknad. Därför måste man agera själva innan det blir för sent. Först ut på plan är BMG som i Mars 2000 offentliggjorde att man tänker testköra tekniker för kopieringsskydd från tre olika företag: IBM, InterTrust samt Microsoft. Man kommer att analysera konsumenternas respons på de olika formaten för att i ett senare skede bestämma sig för ett huvudsakligt system. För konsumenter innebär alla tekniker för kopieringsskydd samma sak: Dessa låtar blir mycket svårare att piratkopiera än mp3, Det kan också bli besvärligt att flytta musiksamlingar mellan olika datorer eller till bärbara musikspelare. BMG:s flört med flera system innebär också att konsumenter tvingas använda olika mjukvara för att spela olika låtar. Universal Music Group, som är det näst största skivbolaget, har också börjat med digital utgivningar sommaren 2000. Men Universal jobbar enbart med krypteringsteknik från InterTrust. Och Warner Music har en hel avdelning som bakom stängda dörrar förbereder bolagets entré online. De två övriga ledande bolagen, Sony och EMI, förväntas utveckla egen teknik för kopieringsskydd. EMI samarbetar med företaget Supertracks för att ta fram ett digitalt distributionssystem. Sony har utvecklat det egna formatet ATRAC3 och säljer singlar på nätet i detta format. En nackdel för konsumenterna är att de enda portabla spelarna som kan spela upp musik köpt av Sony är Sonys egna spelare, exempelvis The Memory Stick. |