Framtiden? När marken ännu inte har stelnat under fötterna och man inte vet vilket håll det är bäst att gå åt så är det en bra strategi att försöka skaffa sig fler fötter och så bra skor som möjligt. Ett bra exempel på denna strategi är AOL:s köp av NullSoft och Spinner.com. Den affären transformerade AOL till ett maktcentrum som kombinerar sina egna drygt 17 miljoner abonnenter, Nullsofts 15 milioner WinAMP-användare och Spinners 1,5 miljoner månatliga lyssnare. ”Webbens MTV”. Men etablerade bedömare är försiktiga med att dra stora växlar på den famväxande marknaden för nedladdningsbar musik. Multimediamarknadsforskningsintstitutet Jupiter Communications Inc. förutspår att digital musikdistribution bara kommer att utgöra 5.7 % av den tola affärsverksamheten på Internet år 2003. Däremot skulle nedladdningsbar musik kunna driva upp försäljningen av fysiska artiklar via Internet, framhåller man. En av Jupiters mest ansedda analytiker Mark Mooradian säger så här: Aktörer inom musikindustrin har lagt ner så mycket energi på att hålla tillbaka formatet MP3 så att alla fördelar med digital distribution - vilket även inkluderar mp3 - förblir underexploaterade. ![]() Angelo Sotira var bara arton år när han publiserade sin site Dimension Music /från källaren i sin mammas hus. Sotira tror inte på den modell som mp3.com och eMusic använder utan framtiden ligger enligt honom i prenumerationer. Man kommer inte längre att vilja köpa musik för nio kronor per låt utan betalar istället sin prenumeration och låter någon annan, vars musiksmak man delar, sköta urvalet. Ett slags mellanting mellan nuvarande skivköp och radio. Tidigare nämnde Jim Griffin delar här Sotiras förväntningar men Griffin framhåller dessutom att inte bara SDMI kommer att hamna i historiens soptunna utan även formatet mp3. Varför då? Tja, mp3 låter ju faktiskt inte riktigt lika bra som CD-skivor så i takt med att allt fler får tillgång till Internet med högre bandbredd så kommer musiken inte längre att behöva komprimeras för att distribueras digitalt. Om nu SDMI misslyckas med att mobilisera teknik- och skivindustrin så kan det innebära att det nuvarande systemet bryter samman. Kommer detta då att hindra professionella kompositörer och artister från att leva på sin konst? Sannolikt inte eftersom det faktiskt finns ett alternativt system som redan fungerat tillfredställande i femton års tid, närmare bestämt Shareware för dataprogram. Denna modell kräver inga kopieringsskydd utan bygger på att nöjda konsumenter frivilligt skickar ett litet belopp till upphovsmannen för att på så sätt kvalificera sig till kommande uppdateringar och övriga tjänster. Det finns exempel på programutvecklare som blivit miljonärer på ”att inte ta betalt”, så varför skulle det inte fungera för inspelad musik? Men i så fall så betalar man inte "för musiken" utan för "tillgången till musiken" och eventuellt vissa övriga tjänster. Och just "tillgänglighet" är en konkret faktor som ekonomer räknar med vid marknadsanalys och prissättning. Exempelvis är priset på en videofilm högre än samma film då den visas på teve, eftersom en VHS har högre tillgänglighetsfaktor (man kan se filmen när man vill, pausa och se om den helt efter behag). Men det är klart att en musikbransch baserad på shareware inte ger utrymme för de enorma promotionpaket som krävs för att lansera en "superstjärna" på sådant sätt att den resulterande intäkten uppväger de enorma kostnaderna. |